
Nekem tetszik a 3D látványterve a Next-nek, de én sem találom praktikusnak a billentyű-kiosztást. Nagyon büszke voltam magam tinédzser koromban, hogy milyen gyorsan tudok vakon gépelni a 48K-s Speccy-n, de az elmúlt 27 évben már hozzászoktam a normál PC billentyűzethez...

Nem tudom, ki hogy van vele, én eredeti HW-t csak szökőévenként egyszer veszek elő. A köztes időszakban beérem emulátorokkal is. PC-n egy Speccy játék elérhetősége a kereséssel, letöltéssel, betöltéssel együtt is egy percen belül van, igazi HW-t ennyi idő alatt össze sem rakok.
Ami ennél fontosabb, én sem rajongok (már) ezekért a továbbfejlesztett Spectrumokért. Egy időben lelkesített, hogy milyen lenne egy sokkal erősebb Speccy, több memóriával, jobb grafikával, jobb hanggal, sprite-okkal stb. De végül is minek? Az eredeti géppel jelentősen romlana a kompatibilitása, mivel visszafelé nem kompatibilisek a rá írt játékok, az elérhetősége pedig nyilván rosszabb mint az eredeti gépeké, ezért valószínűleg hamar érdektelenségbe fulladna. Az már nem egy Spectrum lenne, hanem valami teljesen más, akkor viszont miért kötném magam a Spectrum egyéb korlátaihoz, akkor tudjon mindenben többet... Hoppá, ezt már úgy hívják, hogy PC. Ok, ez már hitvita, ilyeneket a WoS-on is százával lehet olvasni.

Az ULA+ is hasonló okokból nem izgat: tudja bármelyik eredeti Spectrum? Nem.
A Vega szerintem egy dobozba csomagolt emulátor. Ha FPGA lett volna benne, mint a C64DTV-ben, akkor többre értékeltem volna. Az a néhány gomb... Akkor már inkább csináltak volna belőle TV-re köthető D-PAD-ot. A C64DTV-ben az volt az izgalmas, hogy annyira kompatibilis volt, hogy még C1541-et is lehetett hozzá illeszteni.
A Vega+ elsőre izgalmas ötlet: hordozható Spectrum. Nyaraláson előkapsz egy régi klasszikust... Ok, de van egy csomó handheld, amin elfutnak emulátorok, de azokon akkor nem csak Speccy-zni lehet. Hm, így már nem is annyira izgalmas...
A Harlequin Chris Smith első próbálkozása volt az ULA és a Spectrum belső működésének megértéséhez. Annak idején követtem a blogját, mivel én is ugyanezzel kísérleteztem itthon. Mikor kiadta a könyvét, azt hittem a folytatás a Harlequin FPGA-ba való integrálása lesz. Ezért a Harlequin-re mint a fejlesztés egy félkész fázisára tekintek, nem jutna eszembe utánépíteni.
Akkor már inkább a Retroleum Nebula ULA köré építenék Z80-ból, SRAM-ból stb egy stabilabb működésű, kisebb fogyasztású de 100%-ban kompatibilis ZX48K-t.
Szóval, engem jobban izgat, hogy mit lehet kihozni az eredeti HW-ből. Ott van pl. Einar Bifrost/Nirvana motorja, amivel multicolor grafikát lehet játékokba tenni. Szerintem az egy igazán remek fejlesztés. Ha másik HW, akkor én jobban elengedem a fantáziámat, de az már egy másik fórum témája, nem Spectrum...
Remélem senkit nem bántottam meg. Max. egy vásárlóval kevesebb.
