Sinclair BASIC programozás PC-n

Híd a Spectrum/ZX81 és a mai világ között...
Avatar
Bali
Site Admin
Hozzászólások: 1904
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34
Tartózkodási hely: Budapest III.
Kapcsolat:

Sinclair BASIC programozás PC-n

Hozzászólás Szerző: Bali » 2012.03.21. 00:55

Egy fontos kérdés: lehet valamelyik (akár PC-s) emulátorban "kazira menteni"? Azaz mondjuk én ott pötyögök valamit BASIC-ben, de azt majd viszont szeretném látni. Vagy akkor olyat lehet, hogy Windowson akár jegyzettömben megírjam a programot, majd azt megetessem az emuval? Doncortio
Kérdésedre szerintem ez a válasz, ez egy szépen kivitelezett windows-os program:
ftp://ftp.worldofspectrum.org/pub/sincl ... n_r14c.exe

Azért a tapasztalatokat írd meg... :)
-= Bali =-
(c) 1983-2017 Evil-Soft

doncortio
Speccyalista
Hozzászólások: 49
Csatlakozott: 2012.03.16. 15:18

Re: Sinclair BASIC programozás PC-n

Hozzászólás Szerző: doncortio » 2012.03.21. 15:41

Kösz, majd hétvégén meglesem! :)

Avatar
Bali
Site Admin
Hozzászólások: 1904
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34
Tartózkodási hely: Budapest III.
Kapcsolat:

Re: Sinclair BASIC programozás PC-n

Hozzászólás Szerző: Bali » 2012.03.21. 16:48

Érdemes, nagyon kultúrált szövegszerkesztőt ad, menthetsz .bas-ba, ami egy text file. Emellett le is futtathatod a kész művet, valamint kezel tap/tzx-et is.

BASIC programok elkészítéséhez PC-n nagyon jó választás.
-= Bali =-
(c) 1983-2017 Evil-Soft

Avatar
Pgyuri
Speccyalista
Hozzászólások: 485
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Re: Sinclair BASIC programozás PC-n

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2012.03.21. 22:08

Üdv doncortio!

Ha jól olvasom máshol írt szavaid, akkor magasszintű programnyelveken programozol, de nem beszélsz "bézikül", sem "gépikódul" :)

Ha teljesen kezdőként állsz, akkor az összes kérdésedre annyit lehet válaszolni, hogy végy elő egy pár régi könyvet, újságot, gépeld be a minta-játékprogramokat és fejtsd meg, hogyan, miként működnek, abból tanulhatsz a legtöbbet. Ha itt tartasz, akkor kb. 1-2 év kell, mire komoly dolgot alkothatsz.

Ha már megy a BASIC, UDG, ATTR, akkor jöhet pár egyszerűbb gépi kódú rutin. Ott se kell SDK hozzá, papír, könyv és türelem a legjobb tanítóeszköz. Innen tőled függően - és segítőidtől, aki szívesen leszek akár én is - még 1 év és legalább 1-2 teljes program visszafejtése, hogy meginduljon a gépezet.

Fogalmakat nem jó keverni. Spectrumon nincs "SPRITE", max. virtuálisan így nevezett valami, amit a programozó saját maga a saját elképzelése szerint definiál, készít, mozgat, stb.

PC-n ezernyi program van, amely segít programírásban, képernyő rajzolásban, de ezek mindegyike külön-külön is hetek, hónapok, mire teljesen elsajátíthatók. Keress, tölts le, próbálgasd. Ennél jobb tapasztaletszerzés nincs.

Értékelem lelkesedésed és ha tudok, igyekezni fogok válaszolni, de egyelőre ez még nagyon korai.

Pgyuri

doncortio
Speccyalista
Hozzászólások: 49
Csatlakozott: 2012.03.16. 15:18

Re: Sinclair BASIC programozás PC-n

Hozzászólás Szerző: doncortio » 2012.03.21. 23:49

Köszönöm a segítséget, el is fog kélni :)
Szerintem a BASIC-et felfoghatjuk magas szintű nyelvnek. "Szavakat" adok meg utasításként, "közel emberi" nyelven kommunikálok így a géppel, nem pedig gépi kóddal.

Régi könyvem egyedül egy C=64-es valami (címét most nem tudom fejből), de azt ugye dobhatom, ha Speccym lesz. ZX Spectrum vs Commodore 64 topikban fel is vázoltam nagyvonalakban a játéktervet (terhelem kicsit a szervert, hehe):
Nagyvonalakban: szövegalapú űrszimulátor parserrel, de a képernyő felső felét grafikai célokra (is) felhasználnám.
Példa: begépeljük a JUMP TO EXTERIOR parancsot, ekkor a képernyőn látjuk, hogy az űrhajónk (sprite) hiperűrugrik. A következő pillanatban látjuk már az Exterior rendszert amint megérkezik az űrhajónk. LIST EXTERIOR paranccsal pontosabb információkat kaphatunk, a példa kedvéért:
-EXTERIOR I
-EXTERIOR II
-SPACEPORT
-ASTEROID FIELD
A következő infó legyen a MORE (vagy LIST) SPACEPORT, ekkor kilistázza az űrállomás adatait, mint pl. melyik bolygó körül kering, mely birodalom/konföderáció/unió/ország/szövetség/stb tulajdona, egyebek. A következő parancs a MOVE TO ASTEROID FIELD legyen, a képernyőn ekkor az űrhajó megindul a képernyőn, majd megérkezik az aszteroidamezőhöz, ahol az aszteroidák mozognának (mert miért is ne)(sőt, lenne 1*1 pixeles űrpiszok is ami szintén mozogna, de csak oldalnézetben). A játékban lenne egy pár teljesen másképp felépülő rendszer, sok faj és sok küldetés. Gondolom csak gépikódban kivitelezhető. Fekete-fehérben nem is lenne olyan rossz, C=64-en viszont az aszteroidamezőben csak 7 aszteroida mozoghatna, űrpiszok meg nem is lehetne...
Ez mennyire lenne megvalósítható BASIC-ben? Onnan indulok ki, hogy Rátkai is (C=) szinte csak BASIC-ben írta meg a játékait (Időrégész, A Bosszú, Új Vadnyugat 1-2), sokban ez sem különbözne, szerintem felépítésben... (vagy **** szarul látok át még egy programot).

Avatar
Pgyuri
Speccyalista
Hozzászólások: 485
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Re: Sinclair BASIC programozás PC-n

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2012.03.22. 11:38

Üdv,

Szinte az összes szöveges kalandjáték ki van egészítve grafikai részekkel, kezdve a legelsőnek tekinthető Hobbit is. A BASIC azért nem megfelelő erre a célra, mert rendkívüli módon pazarolja a memóriát, így terjedelmesebb tervezetű játék egyszerűen nem fér bele.

Ha magadnak írod a játékot, akkor Enterprise 128K gépet javaslom, ott bőven elég a BASIC hozzá.
Ha azt szeretnék, hogy sokan játszanak vele, akkor Spectrum.

Nem akarlak letörni, de egy játék 90 %-a rajzolás, tervezés, a szép programozási rész olyan hamar el fog készülni, hogy hamar rájössz, miért nem egyszerű JÓ játékot írni. Utána még megküzdesz a teszteléssel és a végén játszik vele 2 ember az egész világon, majd megy a süllyesztőbe a többi közé.

Gondold át alaposan, hogy lesz-e türelmed végigcsinálni és ha igen, akkor vágj bele. Az biztos, hogy ha Enterprise-ra készíted el és szép színes lesz, akkor ott bár kicsi, de nagyon lelkes közösséget fogsz találni. Ha Spectrumra írod, akkor előtted az egész világ, de inkább a kinti világ, itt már nem nagy a játékkedv. C64-ről fogalmam sincs.

Téma túlbeszélve, legközelebb 1 év múlva találkozunk, amikor már túl vagy sok-sok tanuláson :)

Pgyuri

Avatar
Zozosoft
Speccyalista
Hozzászólások: 726
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:03
Kapcsolat:

Re: Fejtörő (2012-2013)

Hozzászólás Szerző: Zozosoft » 2013.01.05. 21:03

stp írta: Mivel az emulátorból nem lehet kivágni-beszúrni
TZX-ből lehet: http://www.zxmodules.de/
ZX-Preview vagy ZX-Editor

Avatar
Csipetke
Speccyalista
Hozzászólások: 29
Csatlakozott: 2012.10.25. 03:19
Tartózkodási hely: Budapest, Széna tér

Re: Fejtörő (2012-2013)

Hozzászólás Szerző: Csipetke » 2013.01.05. 21:40

stp írta:...Viszont eszerint te vagy az egyetlen a fórumon, aki begépelte. ;)
- Mert én sem ismertem olyan editort, amivel lehet szöveges formában betenni, kivenni programszöveget egy emulátorba - pedig ez lenne az alap, amit mindegyik emulátornak tudni kellene, hogy közönséges TXT formában bevihető és kimenthető legyen egy program. 30 év eltelt, és még mindig nincs olyan emulátor, amibe ezt az alapvető lehetőséget betették volna!!! Üdv. Csipetke

Avatar
stp
Speccyalista
Hozzászólások: 31
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:39
Tartózkodási hely: Debrecen

Re: Fejtörő (2012-2013)

Hozzászólás Szerző: stp » 2013.01.05. 21:59

Zozosoft írta:
stp írta: Mivel az emulátorból nem lehet kivágni-beszúrni
TZX-ből lehet: http://www.zxmodules.de/
ZX-Preview vagy ZX-Editor
Köszi! Jó tudni.

Avatar
Csipetke
Speccyalista
Hozzászólások: 29
Csatlakozott: 2012.10.25. 03:19
Tartózkodási hely: Budapest, Széna tér

Re: Fejtörő (2012-2013)

Hozzászólás Szerző: Csipetke » 2013.01.05. 22:35

Zozosoft írta:
stp írta: Mivel az emulátorból nem lehet kivágni-beszúrni
TZX-ből lehet: http://www.zxmodules.de/
ZX-Preview vagy ZX-Editor
Nagyon kedves tőled, hogy segítesz, de az alapvető gond az, hogy egyetlen emulátor sem tudja, ezért másik programot kell használni ezen csekélység miatt! Láttam az előző írásban is a linket, de azért köszönom!

Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég