Tervezési sületlenségek

Témák, amik sosem évülnek el... :)
Avatar
Asimo
Speccyalista
Hozzászólások: 147
Csatlakozott: 2012.01.09. 18:49

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: Asimo » 2012.01.30. 13:45

Még egy trivialitás: reset gomb hiánya.
Vajon hány Spectrum (alsó 16K) ment emiatt tönkre? ;)

Avatar
Pgyuri
Speccyalista
Hozzászólások: 485
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2012.01.30. 16:19

Üdv,

Tegyük rögtön hozzá, hogy csak a gumibillentyűsön, a 48K+ gépen már elrejtve ugyan, de ott lapult a reset.

2009-ben egész sok "citromdíj"-ra jelölt dolgot szedtünk össze, érdemes magozgatni abból is:

48K+ gépen "rendkívül" sikeres gombokat sikerült csinálni, vegyük csak sorra...

TRUE VIDEO és INV VIDEO hűűűűűűű, a legfontosabb gombok! Ó, az a m**ha, aki kitalálta oda.
DELETE még véletlenül se a 0 mellé, ahol lennie kellett volna.
;",. ezek bármelyike helyett egy kettőspont ezerszer hasznosabb lett volna BASIC alkotóknak.

Megemlíthető a CAPS LOCK is (bár ez még a mai napig citrom díj minden kedves gépen), mert ez AZ a gomb, amit mindennap használunk.
és végül az a csodálatos GRAPH...mindannyiunk álma.

Szóval ezeket Edy-vel még 2009-ben gyűjtöttük össze, de ........ és lőn megvilágosodás ............. most értettem meg, miért kerültek külön gombra!

Egyszerűen nem volt hely odaírni, ráírni a gombhoz a funkciót! Micsoda léhaság, ahelyett, hogy értelmes célt tartottak volna szem előtt, feláldozták egy tervező kedvéért. A görcs álljon ujjába annak, aki ezt merte tenni. Hát senki nem volt ott, aki rácsapott volna a milliméter papírra ?

A SPACE hangja pedig végig elkísért, mint az egyetlen, hangot kiadni képes gomb ezen a szép gépen :)

Tulajdonképpen megnézve a Spectrum gumi és a 48K+ furi gombjait, a bőség zavarát látom a tervezés során. Simán rátették a szükséges utasításokat a gombokra, majd értetlenül nézték, hogy kb. 10 üres hely maradt...ekkkor kalapálták oda az értelmetlen ~ | \ jelet ... utóbbi ugye az internet előfutára volt Spectrumon már 1982-ben :) Szerintem, ha egyszer nagyon untakozom, megpróbálok az alapoktól új Spectrum billentyűzetet elgondolni, hogy lássam, mitől volt ez a nagy káosz. De az tény, hogy egy vevő se mondhatta, hogy nincs a gépén valami vagy olyat tud a gépe, ami nincs a gombokon!

Pgyuri

Avatar
Zozosoft
Speccyalista
Hozzászólások: 726
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:03
Kapcsolat:

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: Zozosoft » 2012.01.30. 17:07

Pgyuri írta:48K+ gépen "rendkívül" sikeres gombokat sikerült csinálni, vegyük csak sorra...
Megnéztem egy + billentyűzetet, hát ez tényleg szörnyű!
Pgyuri írta:Megemlíthető a CAPS LOCK is (bár ez még a mai napig citrom díj minden kedves gépen)
EP-n nincsen :D

Avatar
Pgyuri
Speccyalista
Hozzászólások: 485
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2012.01.30. 19:10

Üdv,

Kedves Zozo, Ön csak ne szörnyülködjön :) Azonnal elárulta, hogy csak most nézett meg igazán egy 48K+ gépet és azért, mert nem épp tökéletesre sikerült, még nem jelenti azt, hogy olyanoknak, akiknek ez volt életük első gépe, ne lenne csúcsmodell :) :) :) Persze azért illik reális szemmel nézni. Kíváncsi is lennék - mert az EP fórumon ilyesmit nem találtam - hogy milyen ehhez hasonló "balgaságok" sorkoznak az Enterprise oldalán ... tetszene nyitni ennek egy topic-ot ott ?


Aztán eszembe jutott még egy "sületlenség", bár ez inkább csak elgondol(ko)dás:

Az Interface II egyértelműen bizonyította, hogy egy ROM program behelyezésével milyen gyorsan lehet egy játékot betenni. Ide jön a kérdés:

A későbbi gépeken (lásd 48K+ és a többi) miért nem gondoltak arra, hogy egy ROM foglalatot (nyílást) már eleve rátehetnének, így egy másik ROM behelyezésével új lehetőségek nyíltak volna. BASIC bővítések, esetleg lemezkezelés magnó helyett és talán a játékgyártók is rákaphattak volna. Tudom, elég drága volt anno egy ROM játék, de biztos, hogy csak a tömegkereslet hiánya miatt. Ha a ROM foglalat alap lett volna a gépeken, még programvédelemmel se kellett volna túlzottan kínlódni. Felhasználói programok (TASWORD, VU-CALC és a többiek) is jelentős memóriát nyertek volna. Csak véletlen, hogy nem gondoltak erre vagy a QL annyira elvette a figyelmük a miniszalagjaikkal együtt ? Esetleg tele voltak a raktárak eladatlan Interface II-vel és hozzá a PSION Backgammon-jával ? :)

Pgyuri

schpp
Speccyalista
Hozzászólások: 10
Csatlakozott: 2012.01.11. 00:05

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: schpp » 2013.01.12. 01:22

Az egy billentyű lenyomása egy parancs szerintem nagyon jó. Kevesebbet kell gépelni és a memóriából is kevesebb fogy!
A parancs lenyomása után tudja hogy most adat jön, tehát pl. a "next n" mindenféle shift billentyű nélkül mindössze két lenyomás. Ez így nagyon kényelmes.
Az is nagyon jó, hogy ha elütök egy változót kiírja hogy "variable not found", tehát nem veszi üres sztringnek vagy nullának, mint napjainkban (!!!) egyik-másik nyelv.
Külön öröm a "goto n" használata (case), bár ezért manapság már máglyára küldik azt aki ilyet szeret.

A téma azonban a sületlenségek, úgyhogy azt is írok:

- A ramok kár hogy nem kerültek tokba (aki 16K-sat vett az ebből a szempontból szerencsésebb volt!), így könnyebb lett volna a javításuk (garancia időn belül pláne).
- a képernyő mi a fenének van 3 illetve azokon belül 8 részre osztva? Így egy kicsit bonyolultabb (idő vagy memória igényesebb) a következő sor memória címét kiszámolni. Tudom táblázat... de mi szükség volt erre?
- végezetül az interface csatlakozósávra, nem tettem volna egymás mellé tápfeszültségeket (5V és 9V illetve 12V és közelítőleg 12V). Így kevesebb gép lett volna hibás a felhasználó hibájából :o

Könnyű 2013-ban ilyeneket mondani, akkor és ott roham-munkában kis költségvetésű projektből szerintem kihozták majdnem a maximumot.

Avatar
Asimo
Speccyalista
Hozzászólások: 147
Csatlakozott: 2012.01.09. 18:49

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: Asimo » 2013.01.12. 11:03

schpp írta:a képernyő mi a fenének van 3 illetve azokon belül 8 részre osztva? Így egy kicsit bonyolultabb (idő vagy memória igényesebb) a következő sor memória címét kiszámolni. Tudom táblázat... de mi szükség volt erre?
Ó, erről volt már szó. :) Valóban bosszantó a dolog, de megvan az oka. Idézek magamtól:

"Az ULA egymásután olvassa be a screen-bájtot és az attribútum-bájtot. Ahhoz, hogy ezt gyorsan meg tudja tenni, az alsó 16K RAM chipeknek azt a tulajdonságát kell kihasználni, hogy a címet 2x7 részre osztják (cím multiplexálás - 7bit sorcím, 7bit oszlopcím), és lehetőség van a 7bit sorcím megadása után több különböző oszlopcímről adatot kiolvasni. Így viszont a screen-bájtnak és az attr-bájtnak azonos sorcímre kell esnie, azaz az alsó 7bitnek egyeznie kell..."

Ezek nekem is Chris Smith könyvének elolvasása után váltak világossá.

Egyébként nem kell táblázat, elég egy néhány soros assembly, mivel csak néhány bitet kell átforgatni.

Avatar
Zozosoft
Speccyalista
Hozzászólások: 726
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:03
Kapcsolat:

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: Zozosoft » 2013.01.12. 11:15

Asimo írta: RAM chipeknek azt a tulajdonságát kell kihasználni, hogy a címet 2x7 részre osztják (cím multiplexálás - 7bit sorcím, 7bit oszlopcím), és lehetőség van a 7bit sorcím megadása után több különböző oszlopcímről adatot kiolvasni.
Sokkal később ezt hívták a PC technikában Fast Page Mode-nak.

Avatar
Asimo
Speccyalista
Hozzászólások: 147
Csatlakozott: 2012.01.09. 18:49

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: Asimo » 2013.01.12. 17:48

Eszembe jutott még pár:

- A magnót kezelő áramkör túl primitív, ezért igen érzékeny a rögzített jel minőségére.

- Nincs remote magnó port, így nem lehet vezérelni a magnó motorját. Ez mondjuk akkoriban nekem nem volt nagy gond, de kényelmi funkció.

- Kár, hogy az Ear/Mic/Speaker ugyanazon a vezetéken van, az Ear/Speaker pedig ugyanazon a biten. Így pl. nem lehet megoldani, hogy a játékok betöltés közben zenéljenek (48K-n). Gondolom 128K-s Speccy-n ez már megoldható az AY chippel.

- A billentyűzet fólia rögzítése az alaplapon. Talán jobb lett volna valami olyan megoldás, hogy a fólia még a felső részen csatlakozik az aljzatokba, onnan már könnyebben széthúzható normál vezetékeken csatlakozna az alaplaphoz. Így kiküszöbölhető lenne a fólia megtörése, meghajlítása (pl. a felső részen egyenesen lenne beledugva az aljzatokba), és a Spectrum szétszedésekor, az állandó széthúzásnál nem menne talán olyan hamar tönkre. Bár, szerintem a 7805-ös hatalmas hűtőbordájának hője sem tesz jó a fóliának (már csak ezért is tettem volna külső tápba).

- Az alsó 16K-t nem 4116-osokból felépíteni. Ezek nagyon érzékenyek a tápfeszültségre, könnyen tönkremennek. Ráadásul 4 tápfesz vezeték kell neki. Persze ez már erősen költségtényező, így ezt már nehéz a sületlenség kategóriába sorolni. Bár, ha az alsó rész is ugyanolyan 32K RAM-ból lenne, mint a felső 32K, akkor lehetett volna a Spectrum is 64K-s. A ROM alaphelyzetben bemásolva az alsó 16K-ba, de pl. egy játékprogram akár a teljes 64K-t kihasználhatta volna.

schpp
Speccyalista
Hozzászólások: 10
Csatlakozott: 2012.01.11. 00:05

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: schpp » 2013.01.13. 01:59

Szóval ez a színkezelés miatt van, értem.
Az én Spectrumom tehát szabályos képernyő felépítésű, a színeket egy átlátszó fóliával oldom meg, melyet a TV elé kell tenni - teteje kék, alja zöld :)
(esetleg a játékok mellé egyedi fólia mellékelhető - ezzel megoldottam a másolásvédelmet is!)

A Te Spectrumod viszont brummog, mint az állat :)
Szabályozott feszültséget nem viszünk olyan messzire, főleg nem tápfesz. trafó közeléből.
A dugó és a hüvely is drágább lesz, valamint a huzalból is több kell.
A 4116-os RAMOK lecserélése jó ötlet. De már nem 175, hanem 715 angol fontnál járunk :)
A 12V kell a video IC-nek (LM1889) is, úgyhogy azt is cseréld le valamire :)

Avatar
Asimo
Speccyalista
Hozzászólások: 147
Csatlakozott: 2012.01.09. 18:49

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: Asimo » 2013.01.13. 09:02

Az ULA-nál már írtam, hogy rontja a képminőséget az, hogy két külön oscillátor állítja elő a videojelhez szükséges frekvenciákat, azaz az LM1889-nek van egy oszcillátora a színsegédvivőhöz, a függőleges és vízszintes eltérítés frekvenciáit pedig az ULA saját maga állítja elő. Ez okoz színhullámzást a képen.
A 48K-s Speccy-nél is a 128K-s megoldást kellett volna alkalmazni. Utóbbinál az ULA állít elő minden frekvenciát, a videojelet pedig egy TEA2000-es állítja elő. Plusz előny, hogy így van RGB kimenet is.

Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég