Tervezési sületlenségek

Témák, amik sosem évülnek el... :)
Avatar
Pgyuri
Speccyalista
Hozzászólások: 479
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2012.01.27. 23:44

Üdv,

Másik témában eszembe jutott, így kap külön témát. Szóval mit is szúrtak el kedves tervezőink hardver-szoftver oldalról.

Kezdjük a LOAD "" paranccsal. Az idézöjelek elhagyásának lehetősége rendkívül megkönnyítette volna a kezdők első találkozását a kis géppel és a játékleírások felének se azt kellett volna ecsetelni, hogy miként kell begépelni az idézőjelet...ráadásul a Symbol shift se gyepálódott volna ezzel.

Továbbugorva a LOAD "" CODE helyett is kényelmesebb lett volna az idézőjelek elhagyása.

Gépi kódú program elindításának teljesen "logikus" utasítása a RANDOMIZE USR nnnnn vagy az USR nnnnn függvény hívása... mennyivel jobb lett volna a RUN CODE nnnnn megoldás.

A SCREEN$ nagyon "hasznos" függvény, annyira, de annyira... használta valaki valaha is, mert egy hozzáértő számára sokkal egyértelműbb megoldás is volt a képernyő mentésére, töltésére. A karakter felismeréshez pedig enyhén szólva is hiányos megoldás volt, ráadásul keresve is nehezen található értelmes használata.

Hagyok másoknak is ötleteket :)

Pgyuri

Avatar
Zozosoft
Speccyalista
Hozzászólások: 719
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:03
Kapcsolat:

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: Zozosoft » 2012.01.27. 23:56

Kezdők ZX-ezők számára szerintem a kulcsszavas billentyűzet is elég nagy kínszenvedés :oops:

Avatar
Zozosoft
Speccyalista
Hozzászólások: 719
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:03
Kapcsolat:

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: Zozosoft » 2012.01.28. 00:30

HW oldalról meg az ULA hiányos I/O címdekódolását tartom nem előre látó gondolkodásból eredő butaságnak. Egyrészt érthető, hogy a lehető legolcsóbb megoldásra törekedtek, de másrészt plusz egy db 74LS IC nem jelentett volna vállalhatatlan költségnövekedést. És akkor nem veszett volna el az I/O címtartomány fele, megnehezítve a későbbi bővítések illesztését.

csory
Speccyalista
Hozzászólások: 49
Csatlakozott: 2012.01.06. 17:42
Tartózkodási hely: Pomáz

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: csory » 2012.01.28. 01:27

Azért a kulcsszavas gépelés nem biztos hogy ott és akkor olyan rossz ötletnek látszott... A többi gépen szokásos "Syntax error..." típusú hibaüzeneteket megspórolhatta magának az user, és jelentősen csökentette a leütésszámot (vele együtt a nyominger billentyűzet igénybevételét...)

Nekem inkább az tűnt fel hogy a BASIC interpreterbe mennyi okosságot sikerült belenyomorítani - valószínűleg a kivételek kezelése (mint pl hogy ne kelljen idézőjel a LOAD után) egyszerűen nem fért bele. A 128-as alapból beköszönő LOAD menüje mutatja hogy észrevették ezt a fiúk is :)

Az én személyes kedvenc bugom az NMI rutin (állítólag szándékos) elrontása - anno addig mentem a kétségbeesésben hogy nekiálltam összerakni egy TTL logikát ami kikapuzgatta a hibás címet és javította a ROM tartalmat az adott helyen. Hiába, aki más programjában akar kotorászni az mindenre képes :)
- Csory -

Avatar
Asimo
Speccyalista
Hozzászólások: 147
Csatlakozott: 2012.01.09. 18:49

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: Asimo » 2012.01.28. 20:40

A színkezelésben megváltoztattam volna egy-két dolgot, ha belefért volna abba a pici ULA-ba:

- Flash és Bright bitek helyett inkább 4-bit paper és 4-bit ink. Sokkal szabadabban lehetne rajzolni.
- Az RGB színkeverés helyett 16db egyedi szín, amiben van rendes barna, lila, naracs stb.

A színeket az ULA-ban található ellenállás kombinációval lehetett volna módosítani, a négy bit bonyolultabb hálóztatot jelentene, mint az RGB+Bright (és ez YUV komponensenként), de ha a Flash "áramkört" kihagyták volna az ULA-ból, oda talán elfértek volna ezek a módosítások.

Ha még maradt volna hely, akkor az I/O port dekódolásba is be lehetett volna vonni még egy két cím-bitet. :)

De ha ez kevésbé járható, akkor is megszűntetném a Flash bitet, és helyette inkább külön Bright bit a paper-nek és az ink-nek. Ez az összevont Bright bit nem az igazi.

Avatar
Pgyuri
Speccyalista
Hozzászólások: 479
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2012.01.28. 23:11

Üdv,

A színkérdésben teljesen egyetértek, a FLASH és BRIGHT nekem is mindig "fájt".
:)

Csory mesternek a ROM-ról, illetve a BASIC-ről annyit, hogy a ROM-ban hatalmas üres hely maradt, így elfért volna még bőven okosítás. Érdekes megfigyelni, hogy a ROM program meglehetősen tömör, néha emiatt lassabb futású kódot adott (CIRCLE, pont címének meghatározása) és a végén mégis pangás lett. A BetaBasic, MegaBasic bizonyítja, hogy mennyi mindenből lehetett volna még csemegézni. Lehet, hogy ha csak 1 fejlesztővel több dolgozott volna a BASIC értelmezőn, akkor sokminden másképp alakul.

A kulcsszavas gépelés ezerszer hatékonyabb megoldás, mint a gépelős, így az nem ér.

Viszont felvetném az Interface I technika megoldását (memóriacsúszás) annak ellenére, hogy a billentyűzeten már ott voltak a parancsok, tehát a tervezők tudták, hogy szükség lesz rendszerváltozókra, kis memóriaterületre, tehát semmiből nem állt volna a FENNTARTVA megoldással garantálni működési kompatibilitást. A szinte begépelhetetlen szintaktikai megoldásoktól meg csak messze lehet szaladni.

Pgyuri

Avatar
Asimo
Speccyalista
Hozzászólások: 147
Csatlakozott: 2012.01.09. 18:49

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: Asimo » 2012.01.29. 11:44

Még egy triviális hiba: a 7805-ös fesz.stab-ot kitettem volna a külső tápegységbe, hogy ne melegedjen úgy a Speccy. Persze, ha már egynél több fesz. jön a tápból, akkor akár a többi segédfeszt is kivül lehetne előállítani. Sőt, a legjobb az lenne, ha nem is kellene előállítani annyi fajta feszültséget (+9V,+5V,-5V,+12V,-12V), hanem elég lenne a +5V és a +12V. A -5V az alsó 16K-nak kell csak, a -12V nem kell sehol. Sajnos mindegyik feszültség ki van vezetve a hátsó élcsatlakozón, így ha egy interfész igényli, akkor nem lespórolható (most nézem, az Interface 1 kapásból használja az összes feszültséget). A -5V elhagyásához komolyabb újratervezés kellett volna, és valószínűleg drágább lett volna a számítógép.

Pl. a 128 +2/+3-as Speccy tápja már ilyen, onnan kapja a gép a +5V, -12V és +12V-ot. Viszont nincs +9V és -5V, így azok az interfészek, amik ezeket használták, nem fognak működni. A 128-as Spectrumoknál a -12V pl. az RS232-höz kell.

Ezt a tápfeszültség kérdést én hibának kategorizáltam, de lehet, hogy ezzel a megoldással is spóroltak néhány pennyt, ami százezres, milliós példányszámnál már elég nagy haszon. Nem akarom elhinni, hogy a tervezőknek ne jutott volna eszébe, hogy a hűtőborda a külső tápegységben legyen... Pedig milyen hűvös lenne így a gépben. ;)

hpeter
Web Team
Hozzászólások: 36
Csatlakozott: 2012.01.07. 00:25

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: hpeter » 2012.01.29. 22:13

Szerintem a Spectrum BASIC-je nem volt annyira rossz. (perce BETA BASIC-kel együtt csúcs)
A billentyűzet kimondottan segítette a dolgot, pár nap/hét gyakorlás után, nagyságrendekkel gyorsabban lehetett dolgozni rajta, mint a hagyományos billentyűzeteken. (pl. C16/+4-en) Nem tudom, hogy kinek pattant ki a fejéből eredetileg, én ezt a Speccy egyik legnagyobb erősségének tartom BASIC fronton.

A FLASH is jópofa dolog volt, én nagyon bírtam, más kérdés, hogy esetleg 2x annyi színnel előbbre lettünk volna-e...

Egy közepes hang viszont nagyot dobott volna a cuccon, főleg ha az a TV-n szólal meg, nem a gépházban.

kajla
Speccyalista
Hozzászólások: 10
Csatlakozott: 2012.01.09. 09:43
Tartózkodási hely: Szombathely

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: kajla » 2012.01.30. 01:49

A perifériaépítésnél mi az csinátuk, hogy egy 8 bemenetű nand kapuval az alsó címbitet összefogtuk, meg persze az I/O rq-t is és megvolt a céljainknak és a gépnek megfelelő dekódolás.

Avatar
Zozosoft
Speccyalista
Hozzászólások: 719
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:03
Kapcsolat:

Re: Tervezési sületlenségek

Hozzászólás Szerző: Zozosoft » 2012.01.30. 12:48

Asimo írta:Ezt a tápfeszültség kérdést én hibának kategorizáltam, de lehet, hogy ezzel a megoldással is spóroltak néhány pennyt, ami százezres, milliós példányszámnál már elég nagy haszon. Nem akarom elhinni, hogy a tervezőknek ne jutott volna eszébe, hogy a hűtőborda a külső tápegységben legyen... Pedig milyen hűvös lenne így a gépben. ;)
Én speciel örülök az egyszerűbb tápnak (EP esetén is), így sokkal egyszerűbb pótolni az elveszett/elromlott tápegységet, ez igaz a tápcsatlakozóra is.

Egyébként ha már itt tartunk: ZX81 tápcsatlakozó, magnócsatlakozókkal megegyező kivitelben, igazán pompás ötlet :oops:

Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég