IBM PC kompatibilis gép

Hogyan, milyen eszközökön, eszközökkel készültek a Spectrum programok anno 198x-ben...
Avatar
edy.wss
Speccyalista
Hozzászólások: 11
Csatlakozott: 2012.01.24. 18:06

IBM PC kompatibilis gép

Hozzászólás Szerző: edy.wss » 2012.02.26. 15:10

Évekkel ezelőtt olvastam egyik kedvenc programozóm, Raffaele Cecco fejlesztői naplóját, amelyet a CRASH magazin felkérésére írt Cecco's log címen, és a Storm Lord elkészítésének történetét örökíti meg. Érdemes átfutni az egész irományt, mert vannak benne érdekes részek. A témához kapcsolódva: rögtön a napló elején leírja, milyen környezetben dolgozik az akkor már sikeres, szabadúszó játékfejlesztő Cecco, 1988-ban.

A kódot IBM PC-n írja meg és fordítja le. A fordító néhány másodperc alatt képes akár 200 Kb-s kód lefordítására is. A PC-ból a lefordított kód párhuzamos adatátvitellel jut el a Spectrum-ba, tesztelésre készen.

A grafikákat Atari ST-n készíti, az Advanced Art Studio c. programmal. Ez tartalmaz egy olyan spéci csomagot, amellyel egész képeket fel tud darabolni (gondolom háttér sprite-ok lesznek belőle) és szerkeszteni. Sajnos azt nem írja le pontosan, hogyan jut át a Spectrum formátumra konvertált grafikai adat a Spectrumba (vagy a PC-be?), de biztos az is hasonlóan működhet, mint a kód esetében.

A munka sokkal gyorsabb és biztonságosabb így. Ráadásként a más platformokra történő konvertálás ideje is jelentősen lecsökken. A Storm Lord-ot 2 nap alatt drótozta át Amstrad CPC-re.
cecco.jpg
Raffaele Cecco és az Olivetti PC
cecco_equipment.jpg
A konfiguráció balról-jobbra: Atari 1040 ST, Philips CP/M, Citizen 120D nyomtató és Olivetti PC. A nagy mintás tapéta és a ventilátor is fontos kellékei a 80-as évek játékfejlesztésének.
És Uraim, ez a fiatalember még ma is csak 45 éves, pedig milyen messzinek tűnik már 1988...
As you can see from the photographs, a lot more equipment is used in developing Spectrum games than a single Spectrum and cassette-based assembler! The Spectrum is actually developed on an IBM compatible PC which runs a fast Z80 cross-assembler that can compile a 200K source file in a few seconds. After the program has been assembled, it can be downloaded to the Spectrum via a parallel link, ready for testing.

The graphics are all designed on an Atari ST using the Advanced Art Studio. This package (programmed by my good friend Chris ‘8-bits are crap’ Hinsley) also features a ‘map editor’ that enables all the screens in a game to be chopped and changed very quickly. The ST format graphics are converted to Spectrum format data to be incorporated into the main program.

This type of set-up has many advantages over developing the program on the Spectrum itself. For a start you never have to worry about the Spectrum crashing, as the program is permanently stored on the PC’s hard disk. The program’s development time is cut down by a huge amount. The same set-up can be used to program virtually any micro — the Amstrad CPC conversion was completed in less than two days after the Spectrum one.
Edy

QSOP+Space

Avatar
Zozosoft
Speccyalista
Hozzászólások: 726
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:03
Kapcsolat:

Re: IBM PC kompatibilis gép

Hozzászólás Szerző: Zozosoft » 2012.02.26. 15:41

edy.wss írta:IBM compatible PC which runs a fast Z80 cross-assembler that can compile a 200K source file in a few seconds.
Most kipróbáltam EP-n a HEASS, egy 450K-s forrást 55 másodperc alatt fordít le, 200K-nál 20-25 másodperc lehet.

hpeter
Web Team
Hozzászólások: 37
Csatlakozott: 2012.01.07. 00:25

Re: IBM PC kompatibilis gép

Hozzászólás Szerző: hpeter » 2012.02.27. 08:05

Zozosoft írta:
edy.wss írta:IBM compatible PC which runs a fast Z80 cross-assembler that can compile a 200K source file in a few seconds.
Most kipróbáltam EP-n a HEASS, egy 450K-s forrást 55 másodperc alatt fordít le, 200K-nál 20-25 másodperc lehet.
Valószínű abban az időben nem volt nekik hozzáférhető az EP. ;-)

Avatar
Zozosoft
Speccyalista
Hozzászólások: 726
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:03
Kapcsolat:

Re: IBM PC kompatibilis gép

Hozzászólás Szerző: Zozosoft » 2012.02.27. 10:01

hpeter írta: Valószínű abban az időben nem volt nekik hozzáférhető az EP. ;-)
1988-ban már simán lehetett :D
De csak arra akartam célozni, hogy Z80-al is lehet elfogadható sebességgel Z80 kódot fordítani. Azt nem tudom, hogy a Spectrumos assemblerek milyen tempót tudtak.
Mondjuk jelen esetben felmerül a memória kérdés is, nyilván az a 200K-s PC-s forrás takarékosabban is eltárolható, ha nem sima szöveges .ASM fájlban van. Így egy 128-as gépbe esetleg beférne, ha van olyan assember ami a teljes memóriát kihasználja (mondjuk +3-ra, ott a lemez is adott).

Mindenesetre érdekelne, hogy volt-e olyan komolyabb játék, ami teljes egészében Spectrumon készült?

Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég