TRS-80

Hogyan, milyen eszközökön, eszközökkel készültek a Spectrum programok anno 198x-ben...
Avatar
MailMiner
LLIST Archiváló
Hozzászólások: 219
Csatlakozott: 2012.01.07. 23:12

TRS-80

Hozzászólás Szerző: MailMiner » 2012.02.06. 18:44

Sziasztok,
David Jones (a Magic Knight sorozat készítője) pl. egy TRS-80-onfejlesztette a Spectrum programokat. A proci ugyanúgy Z80-as, amemóriaszervezése is hasonló (állítólag), így ugyanarra a memóriacímretudta fordítani a programot, nem kellet relokálni. A TRS-80-asbillentyűzete strapabíróbb volt, ráadásul 2db floppy és egy 15MB-osmerevlemez segítette Jones-t. Állítólag ez a konfig 2000 font-bakerült akkoriban (kb. 1983-84). Valami (számomra) ismeretleninterfészen át kötötte össze a Speccy-t a TRS-80 printer portjával,így küldte át a binárist a Speccy memóriájába.
Kíváncsi lennék, mennyire volt jó alternativa egy Spectrum +3, hiszenabban már volt legalább floppy.
Üdv,Lala

Avatar
MailMiner
LLIST Archiváló
Hozzászólások: 219
Csatlakozott: 2012.01.07. 23:12

Re: TRS-80

Hozzászólás Szerző: MailMiner » 2012.02.06. 18:45

Jól tudom, hogy a Matthew Smith is TRS-80-t használt fejlesztői gépnek?
Gémeri

Avatar
MailMiner
LLIST Archiváló
Hozzászólások: 219
Csatlakozott: 2012.01.07. 23:12

Re: TRS-80

Hozzászólás Szerző: MailMiner » 2012.02.06. 18:46

utánanézve Matthew Smith.nek, kiderült, hogy az első számítógépe valóban egy TRS-80 volt, majd a Tandy bolt elött lógva ismerkedett meg más hasonló érdeklődésű srácokkal és ebben a korban kezdte el írni első játékait is, először a TRS-80-ra, majd VIC-20-ra és később Spectrumra is, amit a Bug-Byte szoftvercégtől kapott. Kis színes, hogy ki tudja miért, de átfestette a Spectrumot metál-zöldre. Szóval gyűjtők, ha valakinek van ilyen, akkor az Matthew Smith-é volt!!!

http://www.redkeyreddoor.com/?p=75

Itt beszél Matt arról, hogy a római nyaralásáról hazatérve, a Rómában vásárolt piros jegyzetfüzetbe vázolt Manic Miner tervek alapján 6 illetve 8 hét alatt éjszakánként leprogramozta a játékot és hogy miért a TRS-80-at használta fejlesztőgépnek, illetve miért éjszaka kódolt.

"Matt: Well, initially because my TRS-80 -- I expanded it myself with various components, and it crashed every time anyone put the kettle on. Nobody had heard of spike suppressors or uninterruptable power supplies..."

Még azt is elmondja egy másik interview-ban, hogy a fejlesztéseket a TRS-80-on történtek és írt is egy rutint, ami be tudta olvasni a Tandy szalagokat a Spectrumon.

" I wrote it on the Tandy for the Spectrum, and wrote a routine to make a Spectrum read Tandy tapes. I kept dreaming of a disc drive."

http://jswremakes.emuunlim.com/Authors/ ... ystery.htm

Később az előző interviewban maga is mondja el mindezek élő bizonyítékát, hogy a Tandy loader rutin benne is maradt a memória tetején és rákerült a végleges szalagra a Jet Set Willy-ben:

"And the reason was actually because I had my device driver from my Tandy loading on top of the last four levels in memory. And that device driver ended up on the final tape. It's still there. If you disassemble, you can see that it's partly copyright Tandy Corporation."

És lássunk csodát, utánanéztem és tényleg ott van:

"TRSHDx(C) Copyright 1982 by LSI"

Úgy érzem, hogy nyomon vagyunk!!! Bár tény és való, hogy ez még mindíg nem az, hogy direktben kötötték össze a két gépet hardveresen.

Latyi.ca

Avatar
MailMiner
LLIST Archiváló
Hozzászólások: 219
Csatlakozott: 2012.01.07. 23:12

Re: TRS-80

Hozzászólás Szerző: MailMiner » 2012.02.06. 18:47

Még morzsák:

"Matthew began playing games on a cheapo-cheapo Tandy TRS 80 model 1. While still 16 he produced his first game, called Styx, but added that it was "quite a flop" for Bug Byte. "But that didn't put me off. I just got down to writing Manic Miner that summer (1982). I realise that Styx was so bad because I had been writing it on the Spectrum, rather than using the TRS 80 for design and then targetting back to the Spectrum.
"It's become a lot easier to write the game which I'm now working on, Jet Set Willy. Since I fixed a hardware fault on the TRS 80 model 4 which I now use," he added. Jet Set Willy is a classic shoot 'em'up speed-freak's game. "

És képek a lap alján, ahol jól látható, hogy folyamatosan TRS-80 társaságában van:

http://www.carlylesmith.karoo.net/spectrum/matsmith/

Latyi.ca

Avatar
MailMiner
LLIST Archiváló
Hozzászólások: 219
Csatlakozott: 2012.01.07. 23:12

Re: TRS-80

Hozzászólás Szerző: MailMiner » 2012.02.06. 18:48

További videok Matthew Smith-ről:

http://www.youtube.com/watch?v=Lxl_u2WD6Pg

itt hosszabb a műsor, viszont Sir Clive mutogatja benne a fehér Spectrumot:

http://www.youtube.com/watch?v=wxUNPFrXZqE

Ezt már csak elborultaknak, de a filmben a fürdőszobában feltűnő billentyűzet meglepően Primo koppintás, vagy fordítva ?!?

http://www.youtube.com/watch?v=cBcrTucxiRc

Latyi.ca

Avatar
Pgyuri
Speccyalista
Hozzászólások: 478
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Re: TRS-80

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2012.03.08. 10:15

Üdv,

Megjelent egy érdekes interjú Veronika Megler-rel (http://www.worldofspectrum.org/forums/s ... hp?t=38229), aki a Melbourne House programozójanként részt vett a Hobbit és a Penetrator megalkotásában Philip Mitchell-el.

A lényeg ez a pár mondat:

•What computer did you first used to program the game?

We wrote the game on the TRS-80. We wrote it in Assembler, initially using a simple text editor. Then some early Interactive Development Environment tools became available, and that made it easier. But debugging was always a nightmare.

•Did you assume directly each game conversion to other platforms? What was the most successful and your favorite version?

I was not involved in the game conversions to other platforms, so I can’t comment on them. I remember the Spectrum being in the office, but we still did most development on the TRS-80, as it had better tools.


és még egy finomság is a sok egyéb érdekes válasz mellett:

•How many copies were sold? It´s told about one million counting all platforms. Is there any game in 80´s that sold so much? It´s really a lot even today.

Many years ago I was told that it sold a million copies on the Spectrum, and that it was the first game ever to sell that many. And it was never released in the US because of copyright ownership of The Hobbit there.

Ha valaki netán összefutna Philip Mitchell-el, rázza meg a kezét helyettem is, nagyon kedvelem jó öreg programját :)

Pgyuri

Avatar
Asimo
Speccyalista
Hozzászólások: 147
Csatlakozott: 2012.01.09. 18:49

Re: TRS-80

Hozzászólás Szerző: Asimo » 2013.01.21. 22:36

Pgyuri írta:Ha valaki netán összefutna Philip Mitchell-el, rázza meg a kezét helyettem is, nagyon kedvelem jó öreg programját :)
Most olvastam egy újabb interjút Veronikával. Nekem úgy tűnik, az ő kezét is meg kellene ráznod. :)
http://www.reghardware.com/2012/11/18/h ... eminisces/

"the game engine Megler created"

"Megler got the job and recommended her friend Mitchell."

"One of the things I find still frustrating is that there is still an assumption that because I am a woman, Phil must have written most of the game and perhaps I just contributed to a few of the puzzles. I've also read things that leave my name off completely."

Bár, ahogy elnézem, Philip tovább maradt a játékiparban, és készített még pár másik játékot is. (speciel a Mugsy-val játszottam is annó)

Kellene egy interjú Philip Mitchell-el is. :)

Avatar
Pgyuri
Speccyalista
Hozzászólások: 478
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Re: TRS-80

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2013.01.21. 23:27

Üdv,

Hmmm, érdekes fejlemény, főleg, hogy Mitchell "udvariasan" lehagyta a hölgy nevét a Penetrator-ról. Fura. Próbáltam nyomára akadni P. Mitchell-nek, de aztán jobbnak láttam meghagyni ezt azoknak, akik interjú-vadászatra rendezkedtek be :)

Számomra a legmegrázóbb mondat az volt, amikor azt mondta Veronika, hogy ha tudta volna, hogy mit adot a Hobbit a spectrumosoknak, akkor talán az egész élete másképp alakult volna.

Talán ugyanilyen érzése volt Jonathan Smith-nek is, de neki jópár évet adott a sors, hogy a WoS fórumán félistenként tisztelt programozóként jelen legyen köztünk. Szomorú, hogy olyan hamar elment... +

Az interjúkat jó lenne valamilyen formában lefordítva elérhetővé tenni, mert ugyan kínlódva fordítgatom, de fél oldal után már elfogy a kitartásom és közben meg lehet, hogy számomra Mazdákat osztogattak, miközben Moszkvicsokat fosztogattak... szóval aki értelmesen tudja fordítani, tegye meg 9 évig oroszul tanultak segítésére :)

Pgyuri

Avatar
Asimo
Speccyalista
Hozzászólások: 147
Csatlakozott: 2012.01.09. 18:49

Re: TRS-80

Hozzászólás Szerző: Asimo » 2013.01.22. 00:21

Pgyuri írta:Mitchell "udvariasan" lehagyta a hölgy nevét a Penetrator-ról.
Tényleg, ez fel sem tűnt.
De ha már Penetrator... a WoS-on ez az idézet olvasható:

Veronika recalls: "It had a game editor, which we wrote because we were tired of calculating bitmaps by hand; and we ended up putting that on the tape as well, and it became part of the game."

És tényleg! Emlékszem, hogy annó még próbálkoztam is mindenféle őrült pályákkal!

Kapitany
Speccyalista
Hozzászólások: 135
Csatlakozott: 2013.01.05. 10:03

Re: TRS-80

Hozzászólás Szerző: Kapitany » 2013.01.22. 08:55

Pgyuri írta:Üdv,

Hmmm, érdekes fejlemény, főleg, hogy Mitchell "udvariasan" lehagyta a hölgy nevét a Penetrator-ról. Fura. Próbáltam nyomára akadni P. Mitchell-nek, de aztán jobbnak láttam meghagyni ezt azoknak, akik interjú-vadászatra rendezkedtek be :)

Számomra a legmegrázóbb mondat az volt, amikor azt mondta Veronika, hogy ha tudta volna, hogy mit adot a Hobbit a spectrumosoknak, akkor talán az egész élete másképp alakult volna.

Talán ugyanilyen érzése volt Jonathan Smith-nek is, de neki jópár évet adott a sors, hogy a WoS fórumán félistenként tisztelt programozóként jelen legyen köztünk. Szomorú, hogy olyan hamar elment... +

Az interjúkat jó lenne valamilyen formában lefordítva elérhetővé tenni, mert ugyan kínlódva fordítgatom, de fél oldal után már elfogy a kitartásom és közben meg lehet, hogy számomra Mazdákat osztogattak, miközben Moszkvicsokat fosztogattak... szóval aki értelmesen tudja fordítani, tegye meg 9 évig oroszul tanultak segítésére :)

Pgyuri
Én segítek szívesen cikkek, interjúk fordításában (bár én is tanultam oroszul, de csak 4 évig), így bennem több az angol. :) Csak légyszi explicit linkeljetek interjút privát üzenetben! Ezzel amit itt linkeltél kezdjek valamit?

Kapitány

Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég