Hogyan írjunk ZX Spectrum játékot

Módszerek, módszertanok alkalmazása Spectrumon...
Kapitany
Hozzászólások: 148
Csatlakozott: 2013.01.05. 10:03
Tartózkodási hely: Budapest

Hogyan írjunk ZX Spectrum játékot

Hozzászólás Szerző: Kapitany » 2013.11.25. 23:15

Találtam egy sok részes, jó kis blog sorozatot arról, hogyan írjunk spectrumra játékot. A nyelve angol, ha valakit érdekel, szívesen fordítom ha van rá igény, megfelelő a nívó.

http://chuntey.wordpress.com/2012/12/18 ... chapter-1/

Avatar
Bali
Alapító tag
Hozzászólások: 2291
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34
Tartózkodási hely: Budapest III.
Kapcsolat:

Re: Hogyan írjunk ZX Spectrum játékot

Hozzászólás Szerző: Bali » 2013.11.25. 23:55

Szerintem jó ötlet, tényleg jó, viszont elég lenne valami eszenciája a fejezeteknek hétről-hétre. :)
-= Bali =-
(c) 1983-2017 Evil-Soft

Avatar
Zozosoft
Hozzászólások: 781
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:03
Kapcsolat:

Re: Hogyan írjunk ZX Spectrum játékot

Hozzászólás Szerző: Zozosoft » 2013.11.25. 23:57

Érdekelne, PGyurit hiába nyagattam, hogy árulja el, hogyan kell játékot írni :-)

Avatar
mezei
Hozzászólások: 559
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:52

Re: Hogyan írjunk ZX Spectrum játékot

Hozzászólás Szerző: mezei » 2013.11.26. 08:45

Kapitany írta:szívesen fordítom ha van rá igény,
Szuper lenne, mindig is érdekelt a téma

Kapitany
Hozzászólások: 148
Csatlakozott: 2013.01.05. 10:03
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Hogyan írjunk ZX Spectrum játékot

Hozzászólás Szerző: Kapitany » 2013.11.26. 08:48

mezei írta:
Kapitany írta:szívesen fordítom ha van rá igény,
Szuper lenne, mindig is érdekelt a téma
No jó, akkor majd szabad negyedóráimban fordítgatok belőle. :)

Kapitany
Hozzászólások: 148
Csatlakozott: 2013.01.05. 10:03
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Hogyan írjunk ZX Spectrum játékot

Hozzászólás Szerző: Kapitany » 2013.11.26. 09:12

Bali írta:Szerintem jó ötlet, tényleg jó, viszont elég lenne valami eszenciája a fejezeteknek hétről-hétre. :)
De akkor nem jönnek át a cikkek lehengerlő stílusa! :) Na jó, azért annyira nem lehengerlő, de nekem tetszik, hogy olyan olvasmányos. De majd félkövérrel kiemelem a lényeget, mint a másodikos töri könyvben. :)

Avatar
csege
Alapító tag
Hozzászólások: 219
Csatlakozott: 2012.01.06. 15:15
Tartózkodási hely: Föld.Naprendszer.Tejút

Re: Hogyan írjunk ZX Spectrum játékot

Hozzászólás Szerző: csege » 2013.11.26. 10:23

Jól tudom, fogadatlan prókátornak...
De szerintem Bali nem ellened, hanem érted javasolta a kivonatolást.
Hogy ne legyen akkora meló, meg nyűg, ha alánbhagyódna a lelkesedés.

Én a magam részéről tisztelettel és köszönettel fogadom bármely formájú fordításodat,
és sok kitartást kívánok hozzá.

És akkor egy kicsit szakkör fíling:
szerinted ezen blog alapján összerakható egy működő játékkezdemény?

:-)

(c)csege

Kapitany
Hozzászólások: 148
Csatlakozott: 2013.01.05. 10:03
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Hogyan írjunk ZX Spectrum játékot

Hozzászólás Szerző: Kapitany » 2013.11.26. 11:06

csege írta:Jól tudom, fogadatlan prókátornak...
De szerintem Bali nem ellened, hanem érted javasolta a kivonatolást.
Hogy ne legyen akkora meló, meg nyűg, ha alánbhagyódna a lelkesedés.

Én a magam részéről tisztelettel és köszönettel fogadom bármely formájú fordításodat,
és sok kitartást kívánok hozzá.

És akkor egy kicsit szakkör fíling:
szerinted ezen blog alapján összerakható egy működő játékkezdemény?

:-)

(c)csege
Időm szűkében lehet kivonatolás lesz a vége, majd kiderül. :) Azzal a céllal kezdtem el ilyen témájú írásokat keresni, mert szeretnék egy Gazdálkodj Okosan játékot írni, úgyhogy majd kiderül. :) A 2. fejezet végére egyébként kész egy egyszerű Snake játék. :)

Avatar
Pgyuri
Alapító tag
Hozzászólások: 538
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Re: Hogyan írjunk ZX Spectrum játékot

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2013.11.26. 13:17

Üdv,

Gazdálkodj okosan játékhoz: gondold át alaposan ...... ha csak egy szabály-betartó funkciója lenne a Spectrumnak, akkor senki nem fog vele játszani, mert annál jobb rendes társasjátékot bevetni, ha pedig akarsz bele tenni gépi ellenfelet, igencsak meg fogsz küzdeni az AI-vel. Sajnos ilyen jellegű játékokba nagyon nehéz OKOS gépet betenni. Ha butára sikerül, akkor meg nem lesz élvezeti értéke a játéknak.

OKOS AI: mikor mit vegyen, mennyit tartalékoljon, mennyi az esélye, hogy belelép olyan mezőbe, amibe sokat kell költenie, milyen szerencsekártyák futottak ki, melyek lehetnek még a pakliban, stb.

És arra is gondolj, hogy mekkora lenne a belefektetett hobbi-idő és a játékkal töltött órák száma, amivel TE is játszanál utána....ez a kulcs.

Játékkészítéshez:
-----------------------

Mivel a játékkészítés erős 70 %-a a grafika elkészítéséből áll, így ha valaki kedvet érez és van ötlete, akkor Z80 assembly programozás helyett inkább használja az AGD vagy egyéb, utóbbi időben készült olyan programot, ahol kész utasításokkal lehet leprogramozni tulajdonképpen mindent anélkül, hogy bele kellene mélyülni a gépközeli programnyelvbe.

Ha ettől függetlenül vonzó a gépi kódú programozás, akkor felesleges bármilyen iromány, tanfolyam, bemutató, oktatás, stb. egyszerűen BELE KELL KEZDENI írni. Akkor jönnek a problémák sorra, amelyet legjobb magunktól megoldani és tanulni belőle.

Egy idő után persze jön majd a kérdés: "Ezt hogyan csinálják, mert olyan gyors, kicsi, tömör, stb. ?" Ekkor érdemes ezekre a kérdésekre választ keresni, kérni, de amíg el nem kezdi valaki magától a játékának írását (kezdve a képernyő letörlésétől), addig felesleges a maszkolt sprite ütközés vizsgálatának elméletét taglalni...

Tényleg meg lehetne fogadni, hogy KEZD EL !!! Nem kell előre gondolkodni, mit hogyan fogsz megoldani, hanem csinálni kell. Az akadályok pedig sorba fognak jönni és sorba le lehet győzni.

Ez a szép a programozásban, nem pedig az, hogy "na mondd el, hogy kell csinálni, és mivel nincs szabadidőm rá, így majd fél óra alatt összedobom."

A játék-programozás legszebb és sajnos legrövidebb része a programkód készítés, alig lesz 10 %-a a ráfordított időnek. Az összes többi a grafika, hang elkészítésére, a tesztelésre és hangolásra megy, ami viszont a legunalmasabb az egészben. Nem véletlen, hogy annyi hiba volt, van és lesz a játékokban és az se véletlen, hogy egy programozó életében csak 1-2 nagy durranást tud elkészíteni, utána van pár elmegy kategóriás játéka, majd kiég.

De ettől még nem kell rám hallgatni :)

Pgyuri

Avatar
Pgyuri
Alapító tag
Hozzászólások: 538
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Re: Hogyan írjunk ZX Spectrum játékot

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2013.11.26. 13:29

...

és ehhez jön még, hogy a legunalmasabb részek a menü elkészítése, a ponttábla kezelése, itt Spectrumon a billentyűzet definiálás....uhhhh...... tény, hogy egy 42 KB-os játékban általában max. 4-5000 byte maga a programkód, amiből az effektív hasznos játékkód alig éri el a 2000 byte-ot. A többi a sallang, körítés, effekt.

...

Még egy gondolat:

Soha nem értettem meg a sietséget Spectrumon, amivel szinte mindig találkozom. Ezek közé tartozik a "nincs időm megírni"-től a "nincs idő tesztelni"-ig minden. Kérdezem én:

Ki és hova siet és minek ???? Itt már nincs Télapó határidő, nincs kiadó, nincs konkurrencia, hogy megelőzzön. Itt már csak TE vagy és a TE műved. Miért ne csinálnád élvezettel, türelemmel, kitartással, hogy tökéletes legyen. Nem mindegy, hogy idén vagy jövőre vagy 5 év múlva készülsz el ?

És most Zozo-nak is szólnék :)

A legjobb tanulási eszköz egy játék visszafejtése, forráskódjának megértése, kommentelése. Itt jutsz mindig eszembe. Amíg én egy fapados módszerrel 3-4 hét alatt visszafejtem a kódot, addig mindig azt szoktad írni, hogy "Bárcsak lenne egy olyan jó visszafordító, ami magától kielemzi a kódot, az adatot elkülöníti a kódtól, a nem használt rutinokat kiemeli és könnyeddé teszi a fordítható forrás előállítását."

és pont Te mondod, aki oly zseniálisan fejleszted az operációs rendszert és részeit Enterprise-on :) Megint csak minek a sietség.....ha sokáig kell néznem és alakítanom a kódot akár rabszolgamunkával, akkor is folyamatosan tanulok belőle és értem meg egyre jobban a programozó minden gondolatát. PONT ezért nem használok semmilyen extra eszközt, mert ezerszer többet tanulok ezen az úton. Lehet, hogy ha siettetném és lenne szuper kódelemzőm, akkor 5 nap alatt kész kód várna, de érteni, tanulni semmit se nem adna. Vagyis jobban megtérül a befektetett munka hosszú távon.

No elég is belőlem :)

Pgyuri

Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég