Oldal: 1 / 1

AY vs SID

Elküldve: 2012.03.21. 22:47
Szerző: Bali
Ha már ez a SID így szóba került, tekintsük már át, hogy melyik chip miben jó, mik az eltérések.

Re: AY vs SID

Elküldve: 2012.03.22. 01:08
Szerző: Asimo
C64 - SID:
- 3 csatorna
- 4 különböző hullámforma/csatorna: háromszög, négyszög (változtatható kitöltési tényezővel), fűrészfog, zaj
- választható burkológörbe csatornánként (ADSR), széles tartományban megadható értékek mind a négy paraméterre
- ring-moduláció (azaz egyik csatorna jelével modulálható egy másik)
- programozható szűrő
- master hangerő 4bit-en
- a 3. oszcillátor értéke kiolvasható, így pl. használható rnd generátornak, vagy felhasználható a SID bármelyik regiszterének módosítására, még bonyolultabb hangzások előállítására (pl. vibrato)
- a 3. burkológörbe generátor értéke is kiolvasható, ezzel még tovább "bonyolítva" a hangzást (pl. wah-wah effekt)


ZX Spectrum 128K - AY-3-8192:
- 3 csatorna, csak négyszögjel
- zajgenerátor (frekvencia modulált négyszögjel)
- a zajgenerátor kimenete keverhető bármelyik csatornára
- egy burkológörbe az összes csatornára, elég limitált módon megadható (összesen 4 bit, amivel háromszög vagy fűrészfog moduláció lehetséges)
- 5 bit hangerő/csatorna (CPU segítségével így szimulálható csatornánkénti burkológörbe, de ez nagyon igénybe veszi a CPU-t)


Én még belevenném az összehasonlításba az Enterprise Dave chipet és a Sam Coupe Philips SAA1099-es soundchip-et is.


Enterprise - Dave:
- 3 csatorna, négyszögjel ami pszeudó-véletlenszám generátorral torzítható (zaj?)
- +1 zaj csatorna
- a csatornák helye (jobb-bal) megadható (stereo)
- kapcsolható szűrők (alul/felüláteresztő)
- ring-moduláció
- 2x6bit hangerő (stereo)
- a két kimeneti csatorna (jobb-bal) 6bit-es D/A is lehet (hangminta lejátszása CPU segítségével)
- burkológörbéről nem olvastam a doksiban, esetleg a csatorna hangerő piszkálásával szimulálható?


Sam Coupe - Philips SAA1099:
- 6 csatorna, csak négyszögjel
- 2 zajgenerátor
- 4bit hangerő/csatorna
- egy burkológörbe, szintén elég limitált mint az AY-nál

Re: AY vs SID

Elküldve: 2012.03.22. 08:33
Szerző: Zozosoft
Asimo írta: Enterprise - Dave:
- 3 csatorna, négyszögjel ami pszeudó-véletlenszám generátorral torzítható (zaj?)
- +1 zaj csatorna
- a csatornák helye (jobb-bal) megadható (stereo)
- kapcsolható szűrők (alul/felüláteresztő)
- ring-moduláció
- 2x6bit hangerő (stereo)
Csatornánként értendő a 2x6bit
- burkológörbéről nem olvastam a doksiban, esetleg a csatorna hangerő piszkálásával szimulálható?
HW-ből sajnos nincsen, operációs rendszer szinten van megvalósítva (így BASIC-ből is elérhető), 50Hz-es megszakításban frissíti a hangerő értékket.

AY zenéket tudunk játszani, burkoló görbével van baj, meg azzal ha több csatornán is szól zaj egyszerre, ilyet nem tud a Dave.

És érdekességként nem rég készült SID Player EP-re, persze messze-messze van a tökéletestől, de azért akadnak olyan zenék amik élvezhetőek :oops:
Ez eredetileg SAM-re készült, azoknak van egy HW SID kártyájuk, ennek a programja lett átírva EP-re, hogy a DAVE regisztereit használja. 6510 emulációt használ a program, és ha SID írás van, akkor azt konvertálja.

Re: AY vs SID

Elküldve: 2012.03.22. 09:47
Szerző: Asimo
Zozosoft írta:Csatornánként értendő a 2x6bit
Most látom, hogy lényegében 8db hangerő regiszter van. Hoppá! :)
Zozosoft írta:AY zenéket tudunk játszani, burkoló görbével van baj, meg azzal ha több csatornán is szól zaj egyszerre, ilyet nem tud a Dave.
Szintén a fenti oldalon említik, hogy csatornánként 3 különböző polinom számlálót lehet beállítani torzítás céljából. A polinom számláló gyk. egy pseudo véletlenszám generátor, amit amúgy fehérzaj generálásra is használnak. Ez nem azt jelenti, hogy gyk. bármelyik csatornán tudsz zajt generálni?