Spectrum szimfónia

Kicsit ássunk a 8bit zenei dolgok mélyére...
Avatar
forumadmin
Adminisztrátor
Hozzászólások: 100
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:00

Spectrum szimfónia

Hozzászólás Szerző: forumadmin » 2012.01.07. 14:44

1. tétel
A tervező mérnökök a Speccy hangjáról szerintem a következőképpen
gondolkoztak:
Tudjon csippanni rövidet, na jó, tudjon hosszat is, aztán, hogy plusz szoláltatás is legyen a dologban, ezt tudja különböző hangmagasságokon is. Bár a gépi kódú programozási ismereteim nagyon hiányosak, de azt hiszem, nem járok messze a valóságtól ha azt mondom, hogy ezen tevékenység alatt szegény kis gépünk semmilyen más dologra nem volt
hajlandó, csak önfeledten csiporászni.
Ezt a feladatát szerintem minden szempontból teljesítette. Szerettem:
PSSST, JAT-PACK, Jumping Jack fél csipogásokat...

2. tétel
Néhány programozó vette a bátorságot és vért izzadva zenét komponált/koppintott az egyes játékok alá. Pl.: Bounty, Chinese Juggler, Manic Miner stb, stb... Így a játékos önfeledten fütyörézhette a "Ha én gazdag lennék" örökbecsű dallamát, miközben fél óra alatt 15x kenték fejbe egy sodrófával.
Kérdés, hogy ezt lehet-e zenének nevezni. Én úgy vélem NEM!!!
Ezek a borzasztóan idegesítő prüttyögések, nagyrészt valamilyen zenekari, népi vagy műalkotások fő dallamra vonatkozó lemeztelenítése, majd egy nyekergő, gépi, mindenféle hangerőt, lecsengést, dinamikát és számomra érthetetlen hangtechnikai megoldást nélkülöző módon történő
megszólaltatása.
Meg se fordul normális ember fejében, hogy ezt kihangosítsa! No persze én nem ezek közé tartoztam, én ráküldtem fater vadonatúj SHARP cuccára, a szomszédok néhány órán belül már a költözést tervezgették!

Persze volt sok fanatikus, akik az betöltés csipogásában is már-már dallamokat feledeztek fel, de én nem ezek közé tartoztam. Én úgy véltem, hogy jobb, ha a szeretett kis gépem ezen képességét inkább véka alá rejtem az ismerős C+4 és C64 tulajdonos barátaim elött.
(Itt zárójelben jegyzem meg, hogy a PC az Adlib hangkártya megjelenés elött a Spectruméhoz közel hasonló hangrendszerrel rendelkezett - minő párhuzam - de egy progrmaozó sem törte magát, hogy a PC átiratra zenét programozzon, talán azért sem, mert a cégeknél, ahol eme géptípus általában teljesített, ennek senki se örült volna.
Se játékos, se főnök.)

3. tétel
Gondolhatnánk, ahogy minden agybaj elmúlik egyszer. Talán a programozók olcsón hozzájutnak néhány megunt hifi cucchoz, meghallgatnak egy C64-et, egy Amigát esetleg egy Gravis UltraSound-ot és feladják a reménytelen vállalkozást, hogy többszólamú, dobbal ellátott zenét préseljenek ki, kicsinke masinánánk törékeny testéből.

De NEM! Megjelenik a Ping-pont játék, ami az eddig megszokott zenékhez képest, kérem, gyönyörű nyitózenét villantott! Már-már hajlításokat vélhetnénk felfedezni, dobszóló, kompozíció, előjáték, főtéma, befejezés, ORGAZMUS!!!
De kérem! Nézzünk magunkba, ez még így is szörnyűség. Egy újkori, modern, ZX Spectrumra kanyarított, zseniális szörnyűség! Ezt mi tudtuk értékelni, de rajtunk kívül senki más.
Maga a játék, jól játszható, élvezetes. DE! Ennyi rekedt hangú vén kecskét, ami ebben a játékban mekeg minden egyes pont után, a világon sehol máshol nem látni! ÁÁÁááááá.... NEM!!!

4. tétel
Talán a Ping-pong zenéjének népszerűségén felbuzdúlva nekiállank mindenfélét programozni, rövidet, hosszút, 3-4-5-6-7-8 szólamút.
Ehhez én már nem tudok mit hozzátenni! Csak értetlenül nézek, bámulok!
De őszintén! Tegye fel a kezét, aki ezeket 2011-ben végig bírja hallgatni! Legyen hosszú, vagy rövid...
Szívesen és sokat játszottam a Speccyvel és játszok most is, ha úgy hozza a sors, de a kis csipogója, sose nőtt a szívemhez.
Amikor előveszem a Super Márigó Galaxy valamelyik részét és az adott pályához kompolnált hús-vér zenekarral előadott dallamok alatt porig zúzom a gonosz Bowser összes csatlósát, sokszor gondolok erre.

Mondtam már: Öregszem. Bennem van a hiba.

hpeter

Avatar
forumadmin
Adminisztrátor
Hozzászólások: 100
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:00

Re: Spectrum szimfónia

Hozzászólás Szerző: forumadmin » 2012.01.07. 14:44

Üdv,

Mélyen Tisztelt öreg zeneszerzőm :)))

Jómagam is öregszem, sőt még tudom is ezt. A mai 4-5-6-7-8 és zenének nevezett költemények a maguk nemében csodálatos emberi, szakmai teljesítmények, de tény és való, tökéletesen igazad van, én se bírom végighallgatni.

Ha viszont egy csöppet is ugrunk a gondolatvilágban, akkor a gyermeki (mert azok voltunk akkor) fantázia maga a csoda. Elég neki két vonalat, két csippantást adni és máris közé gondol mindent, menekülést, lövést, ugrást, kergetést, robbanást, villámlást. És pont ez volt a szép ebben a kis számítógépben és pont ez az illuzió-romboló a SzuperMárjóGalaxy-ban. Ott minden oly tökéletes, valószerű, tökéletes, hogy az agyat még véletlenül se terheli azzal, hogy gondolkozzon, használja magát.

De öregszem. Én is már szívesebben ugrálók Márjóval, és be kell látnom, elmúlt az az idő, amikor fehéredő ujjakkal nyomtam a Manic Miner-t és szinte könyörögtem neki, hogy fusson gyorsabban, ugorjon nagyobbat és az asztalt is átugrottam, ha épp sikerült jó helyre érkezni.

Nem becsülöm le a régi idők hangjait. Monoban is szép dolgok szóltak és ahhoz bőven elegendőek voltak, hogy az ember eldúdolgasson magában, hiszen a belső hallásunk sokkal szebb. A tény, hogy elmúlt, de akkor is szép volt. És a C64 is szép volt :))))))

Pgyuri (zenekritikus)

Avatar
forumadmin
Adminisztrátor
Hozzászólások: 100
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:00

Re: Spectrum szimfónia

Hozzászólás Szerző: forumadmin » 2012.01.07. 14:45

Gyerekek!
zenész vagyok én is és tudom Zenélni MINDENNEL LEHET!
Lásd:
http://www.ebaumsworld.com/video/watch/81314160/?lt=em

üdv:gummy

Avatar
forumadmin
Adminisztrátor
Hozzászólások: 100
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:00

Re: Spectrum szimfónia

Hozzászólás Szerző: forumadmin » 2012.01.07. 14:47

Na igen ...

> minő párhuzam - de egy progrmaozó sem törte magát, hogy a PC átiratra
> zenét programozzon, talán azért sem, mert a cégeknél, ahol eme
> géptípus általában teljesített, ennek senki se örült volna.
> Se játékos, se főnök.)

Viszont volt MOD player PC-n, speakerre is. Mino technika volt, amikor a speaker helyere egy kulso hangszorot forrasztottam, es "elveztem a minoseget" (meg kozben sikerult rovidrezarnom valamit, ami utan biztositekcserere volt szukseg a tapban). Utana jott a hazi epitesu "Covox csoda", de az mar nyilvan megint mas kategoria.

lgb

Avatar
forumadmin
Adminisztrátor
Hozzászólások: 100
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:00

Re: Spectrum szimfónia

Hozzászólás Szerző: forumadmin » 2012.01.07. 14:47

Sziasztok!

Ne csináljátok már, szerintetek pl. (direkt csak újakat írok) a Crimbo, a Zombie Calavera Prologue, az Invasion of the Zombie Monsters,... zenéje nem szól marhajól, nem tökéletes? Megértem én, hogy változunk, sőt: öregszünk, de gyermeki énünk még mindig ott van bennünk és Pgyuri szavait idézve: "a gyermeki (mert azok voltunk akkor) fantázia maga a csoda". Nekem elég az említett: "két vonalat, két csippantást adni és máris közé gondol mindent, menekülést, lövést, ugrást, kergetést, robbanást, villámlást", de lehet, hogy infantilis vagyok.:)

Üdv
M/ZX
mezei

Avatar
forumadmin
Adminisztrátor
Hozzászólások: 100
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:00

Re: Spectrum szimfónia

Hozzászólás Szerző: forumadmin » 2012.01.07. 14:48

Hi,

Annak idején egyik barátomnak annyira tetszett a ping-pong zenéje, hogy az egyik kazettájára is felvettük a Bros és Pet Shop Boys számok közé.
A Speccy ear kimenetét kötöttük a Sanyo magnóm bemenetére. Egyetlen szépséghibája volt (legalább is akkor _csak_ az volt zavaró), hogy a zene végén a közönség felkiáltása inkább egy robbanásra emlékeztetett. :)

Bye Milksoft

Avatar
forumadmin
Adminisztrátor
Hozzászólások: 100
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:00

Re: Spectrum szimfónia

Hozzászólás Szerző: forumadmin » 2012.01.07. 14:49

Nekem is fel volt véve, sok más játékzenével egyetemben. De ez volt az első. :)

Üdv,
STP

Avatar
forumadmin
Adminisztrátor
Hozzászólások: 100
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:00

Re: Spectrum szimfónia

Hozzászólás Szerző: forumadmin » 2012.01.07. 14:49

ping pong remix (az első szám a mixben, nagyon jó!):
http://binaryzone.ziphoid.com/OMAHM_Sho ... acular.mp3

további remixek:

http://binaryzone.org/series1.php
http://binaryzone.org/series2.php

meg persze a kwed, de azt úgyis ismeritek

üdv,
aboy

Avatar
forumadmin
Adminisztrátor
Hozzászólások: 100
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:00

Re: Spectrum szimfónia

Hozzászólás Szerző: forumadmin » 2012.01.07. 14:50

Sziasztok!

A Trantor zenéjét a mai napig szeretem. Valószínűleg a hozzá köthető kellemes emlékek miatt, de akkor is... azt még ma is meg tudom hallgatni... végig.
:-)

Annak idején inkább C64-en alkották meg azokat a zenéket, amiket ma is feldolgoznak sok változatban. Commando, Last Ninja, R-Type, stb. Speccy zenékkel ezek a zeneszerzők kevésbbé foglalkoztak (gondolom a beeper korlátai miatt nem is tekintették igazán platformnak az akkori környezetben). Tisztelet a kivételnek. David Whittaker foglalkozott velünk (és voltak még páran). :-) De azért sokszor a teljesen eltérő zenéje volt egy játéknak 64-en. Mintha a ZX verzióhoz csak úgy hozzácsaptak volna valamit, hogy azért legyen. Aztán később kialakulhatott a sw fejlesztő házaknál egy szokás, gondolom találtak, írtak, írattak zene szerkesztő alkalmazásokat, amikkel ha nem is feltétlen ugyanazt a dallamot, de legalább egy egész jót összehoztak a játékok Speccy változatához.
De még itt is azt éreztem, hogy "kell zene, csináljunk valamit".
(Btw. Most hallgatom Aboy által küldött zenét, épp a Tartor megy. :-) ) Akárhogyis, még a SID sem volt annyira komoly, hogy trükközések nélkül létrejöhettek volna az akkori zenék. Csak ott másképp kellett trükközni, mint a kis feket gumibillentyűsön.
Azt mondják azok a játékzeneszerzők, hogy a szépsége annak a kornak az volt, hogy csak jó dallammal lehetett jó zenét letenni az asztalra. És ha belegondoltok, tényleg fülbemászó dallamok ezek, el lehet fütyörészni. És ez még jópár Speccy zenére is igaz. Szerintem ez volt a szépsége az akkori zenéknek (vagy nevezzük aminek akarjuk, bár szerintem mégiscsak inkább zene, mint sok mai zenének nevezett kacat).
Persze érthető, hogy az élethűség, a komolyabb és szabadabb hangzásvilág felé ment, megy a világ. Jött az Amiga a maga 2+2 8 bites csatornájával, PC-n közben a Sound Blaster, majd a GUS, ami még szebb, még "szagosabb", és innen már szépen konvergált a játékzene a klasszikus értelemben vett zenéhez.

Na, most meg valamelyik Wally-nak megy a zenéje. Úgy emlékszem az pár óra masszív Automaniázás után, egy jó darabig nem bírtam kiverni a fejemből a zenéjét. Pedig az tényleg nem a szofisztikáltabb fajtából való. :-)

Üdv: Dave

Avatar
forumadmin
Adminisztrátor
Hozzászólások: 100
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:00

Re: Spectrum szimfónia

Hozzászólás Szerző: forumadmin » 2012.01.07. 14:51

> Akárhogyis, még a SID sem volt annyira komoly, hogy trükközések nélkül
> létrejöhettek volna az akkori zenék.

Azzal, hogy jó zenéhez jó alapmelódia kell, egyetértek.
De azért nem hiszem, hogy akkora trükközés kellett a SID zenékhez.

Ha volt gépi kódod, akkor már tudtasd normálisank ezelni BASICből maradt a prüntyi ott is.
A 3 sáv, és az, hogy proci max elindutja a hangot alapból már elég sok mindenre alkalmas.
Elég annyira figyelned, hogy adott ütemenként tolj pár bájtot a megfelelő SID regiszterekbe, aztán ő intézi.
Egy átlagos zene képfrissítésenként mondjuk 30 rasztersorba kerül, amit, ha jól időzítesz képernyőn kívül van, akkor nem eszik a hasznos processzor időből, amikor mozgatnád a cuccokat a képernyőn.
A hangeffektekre meg mind durranás, stb kifejezetten alkalmas egy ADSR típusú hang ami egyszer van aztán lecseng...
A 3 csatorna meg azt is lehetővé tette, hogy 1-et kevsébé szingiofikásn sávra használva vagy üresen hagyva ott nyomd az effektet.

A játékok összhatását a grafika, élmény, hang együtt határozza meg igazán, és ott megtalálva az optimumot egy gép sikeres lehet.

Egyébként figyeljétek a fejlődést:

grafika
-crt
-karakteres
-lo-res
-hi-res
-vga
-svga
elérve a szem felbontásnak határa
-3d gyorsító kártyák
-fizikai gyorsító kártyák
lassan nincs hova fejlődni, már csak a 3d maradt, mert már felbontásban elértük a határ

monitor
-teletype
-crt
-tft
-hd
elérve a szem felbontásnak határa
-3d


zene
-beeper
-SID
-stereo
-Blaster és kategóriái
-x.x csatornás hang
itt is el lett érve a határ, aminél jobbat már nem hallunk meg, már csak a 26.12 hangrendszer felé megyünk

Szóval ez alapján lassan nem lesz mit kitalálni, még gyorsítani lehet egy ideig, de a 3d kártya gyorsulása is el fog érni egy pontot, amikor már annyi poligon lesz, hogy teljesen valószerű.

ott szerintetek mi jön, hogy lehessen még hardvert eladni? :D

Victory

Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég