Hunchy ---- Punchy

Beszélgessünk érdekesebb Spectrum programokról...
Avatar
Pgyuri
Alapító tag
Hozzászólások: 541
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Hunchy ---- Punchy

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2019.07.24. 11:35

Hunchy ---- Punchy

2 játék 1983-ból a Mr. Mikro Ltd-től

Elmúlt már a játékajánlók ideje, de ez megérdemli az említést, mivel majdnem kiverte a türelem biztosítékot. Ha szeretnél átélni középkori kínokat, ám tedd és játssz vele.

1983-ban inglisül nem beszélő kisfiúként nagyon vicces lett volna ennek a két játéknak a neve, Huncsi és Puncsi vagy Hunci és Punci ;)

Titokzatosság mögé bújó, ISSI fedőnevű programozó készítette ezt a Spectrum játékot, amelyet elvben a Hunchback ihletett, de nem az OCEAN-os, hiszen az csak 1 évvel később jelent meg, hanem az arcade változat, bár ez szinte lehetetlen. Rejtélyes,hogy miképp tudta "lemásolni" a pályákat, hiszen ahhoz a pénzbedobós gép elég ritka volt és nem kevés apróba került volna végigjátszania, ráadásul az is szintén 1983-ban jelent meg. Ha mégis így történt volna (esetleg csak a demot nézegette volna), akkor nem sikerült tökéletesen megjegyeznie mindent, hiányzik a falon felmászó őr, a BONUS helyett is TIME fogy és még segítséget is adott a játékosnak. Valahogy nem kerek az egész.

Ott tartunk, hogy megírta először a Hunchy-t. Első látásra színvonalas megjelenésű, színes, egyedi(en olvashatatlan) betűk díszítik, sőt digitalizált beszédet is rejt, ami szerint "Quasimodo, Quasimodo! The bells, the bells!", vagyis értünk szólnak a harangok. A demo szépen végigmutatja a pályákat (elrontva az élvezetet) és a végén fogja magát és lefagy. Talán még munkapéldány, vagyis nincs teljesen kitesztelve, bár ennek ellentmond, hogy teljes a játék, van eleje, sőt még vége is.

A játék. Jó lassú. Pocsék az ugrás. Időzíthetetlen, érzékelhetetlen. Néha ott ragadnak grafikai piszkok a képen. Eredeti Spectrumon 3 élettel max. az első 3-4 pálya teljesíthető, ha valaki kitartó. Örökélettel is borzalom, kínlódva bár, de lehet előre haladni a királylányhoz.

Miután ISSI megírta ez a remekművet, Mr. Mikro-ék kiadták 6.90 fontért a nagyközönségnek (ez csak feltételezés, miután eredeti kazetta még nem került elő), aztán szembesültek a szerzői jogok tiprásával - a Hunchback védett termék lett - így újra kellett gondolniuk az egészet. Korra jellemző megoldás született.

ISSI átnevezte a játékát Punchy-ra. Fogta és kicserélt minden grafikát, így lett a várfalakon ugráló, királylányhoz igyekvő, szíveket, harangokat gyűjtő Quasimodo-ból egy cirkuszi bohóc, aki hurkákat és kalapokat gyűjt és barátnőjéhez igyekszik, akit a csúnya rendőr tart fogva. Az igazán remek digitalizált szöveget is dobhatta a kukába, helyette új "Watch me, watch me!" felkiáltással indul útjára.

Sikerült kicsit gyorsítania a mozgáson, így már majdnem szórakoztatóbb lett. Az irányító gomboknál az 1-balra, 3-jobbra, 8-segítség aktiválása, 0-ugrás sem tetszett neki, ami helyett a balra és jobbra irányt kicserélte a 6-os és 7-es gombokra, így legalább Sinclair joystickkel már játszható lett, de végülis Cursor joystickkel is mehet, bár 90 fokkal el kell forgatni a kart. A kazettaborítón szereplő leírás szépen fogalmaz: " ..., a kiosztás más jostickokkal is működhet ...".

Aki szereti a kihívásokat, láthatja, hogy meddig kell eljutnia, ami erőt ad a pályákon átverekedéshez. Puncsi még hagyján, de Huncsit érdemes messzire elkerülni.

Bugs

* Sokszor grafikai szemetek ragadnak a képernyőn
* Huncsi demo lefagy a végén.
* Puncsi végső győzelmi mámora néha "eltéved" és program kiakadáshoz, lefagyáshoz vezet.

Easter Eggs

A szerzői jogi problémák miatt szinte mindenhez hozzá kellett nyúlni - grafika, szövegek, hangok - de egy valami szándékoltan maradt benne:

CONGRATULATION, SIRRAH! illetve SIRRAH-ra hivatkozás szerepel a rekord pontszám képernyőn is.

SIRRAH ... visszafelé olvasva csak nem a programozó keresztneve?

Egyéb érdekességek

Huncsiban a ponttábla nevei korhűen mindig SIR-el kezdődnek, ami még akkor is odakerül, ha a játékos írja be nevét. Ugyanez Puncsiban P.C. lett, amin alaposan el kellett töprengeni, hogy mit takarhat. Játék vége esetén P.C. Bobby kap el minket, aki a csúnya rendőr, ki fogva tartja a barátnőt. Ez rendben, de ha a játékos beírja nevét, miért lenne P.C. Aki tudja, írja meg.

A ponttábla amúgy is rejtélyes, mert míg Huncsit 10000-el SIR ISSI uralja, addig Puncsiban 21700 ponttal P.C. BAZZ a csúcstartó.

Huncsiban SPEED, Puncsiban LEVEL állítható 1-től 5-ig, bár egyik se a sebességet, hanem az idő fogyását befolyásolja. Talán jobb lett volna, ha az végrehajtási idő lett volna kevesebb a nehezebb szinten és nem többet von le belőle (de tényleg, lett volna bárki is, aki végig játsza, majd nehezebb szintre lépve újra nekifut ???)

Huncsiban, ha elfogy az idő, a fogalmam-sincs-mit-ábrázol jel a jobb felső sarokban 4 színes bigyóvá válik, míg Puncsiban szépen odaíródik a TIME OUT felirat. Ez furcsa, mert vajon mi lehetett Huncsiban az elgondolás, ami szebben forrt ki a Puncsiban? Különben is teljesen zavaros, hogy ha egyszer számolja vissza az időt, akkor minek ott alatta vonalat is húzni. Hátha valaki nem ismerné a számokat?

Még a SUPER BONUS feliratot is lecserélték SUPER SCORE-ra, hogy még véletlenül se lehessen Puncsit meggyanúsítani, hogy ő igazából csak bohócruhába bújt Quasimodo.

A 2 játék győzelmi szövege eltérő, de ez a történethez kapcsolódóan változott.

A GAME OVER felirat közti rejtélyes "szív alatta pukli" jel is eltérő, ami a grafika cseréjéből adódóan "hurka alatta pukli" lett, de hogy miért van ott, örök titok marad.

Konklúzió

A korabeli sajtóban egy cikk utal a játékra - https://archive.org/stream/home-computi ... 7/mode/1up - amelyben "gyors arcade" játéknak írják le, ami Huncsira épp csak nem igaz. Elég megnézni ugyanebben az újságban a TOP 10 Spectrum programot és az első a Jet Pac, ami valóban gyors és élvezetes.

Megmosolyogtató a kazetta borítóban szereplő "The graphics and speech combine to produce one of the best programs available for the 48K Spectrum." enyhén túlzó, kissé öntúlértékelő mondat.

Hogy mit láttak ebben a játékban a Sinclair Research Ltd munkatársai, hogy nevük alatt is kiadták még 1983-ban, fogalmam sincs. Addigra annyi szép, csillogó-villogó játék volt, választhattak volna ezerszer jobbat is szponzorálásra.

Ez a játék sok kérdést hagy nyitva, amelyre válaszokat a kódban nem lehet találni. Talán Jim Gregory (Mr. Mikro Ltd alapító) adhatna választ, de ez m/zx barátunkra vár.

Jó szórakozást !

Pgyuri
Csatolmányok
HunchyStart.jpg
PuchyStart.jpg

Avatar
Bali
Alapító tag
Hozzászólások: 2329
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34
Tartózkodási hely: Budapest III.
Kapcsolat:

Re: Hunchy ---- Punchy

Hozzászólás Szerző: Bali » 2019.07.24. 19:42

Na, ezen jól mulattam, ilyet kérünk még, bár gondolom nem kevés órád ment rá, de minden percét megérte. És mennyi ilyen rejtély bújik meg ezekben a jó öreg programokban.

P. C. szerintem Police constable rövidítése, azaz kb. közrendőr, mondjuk ez bele is illik a Puncsiba. :)

Mindenesetre ki is próbálom ezeket.
-= Bali =-
(c) 1983-2017 Evil-Soft

Avatar
G.o.D.
Hozzászólások: 81
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:37
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Hunchy ---- Punchy

Hozzászólás Szerző: G.o.D. » 2019.07.25. 08:17

+1, Like, és tsa.
Az írás úgy látom sokkal élvezetesebb a játékoknál. ;-)
G.o.D. / AbaddoN

Avatar
Zozosoft
Hozzászólások: 793
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:03
Kapcsolat:

Re: Hunchy ---- Punchy

Hozzászólás Szerző: Zozosoft » 2019.07.26. 08:46

Jó kis leírás, részemről is mega lájk :)

Avatar
mezei
Hozzászólások: 563
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:52

Re: Hunchy ---- Punchy

Hozzászólás Szerző: mezei » 2019.07.26. 09:54

Pgyuri, köszönöm ezt a remek írást, igazán üdítő hatással volt rám konyhafelújítás közepette!
Bali írta:
2019.07.24. 19:42
Titokzatosság mögé bújó, ISSI fedőnevű programozó készítette ezt a Spectrum játékot, amelyet elvben a Hunchback ihletett, de nem az OCEAN-os, hiszen az csak 1 évvel később jelent meg, hanem az arcade változat, bár ez szinte lehetetlen. Rejtélyes,hogy miképp tudta "lemásolni" a pályákat, hiszen ahhoz a pénzbedobós gép elég ritka volt és nem kevés apróba került volna végigjátszania, ráadásul az is szintén 1983-ban jelent meg. Ha mégis így történt volna (esetleg csak a demot nézegette volna), akkor nem sikerült tökéletesen megjegyeznie mindent, hiányzik a falon felmászó őr, a BONUS helyett is TIME fogy és még segítséget is adott a játékosnak. Valahogy nem kerek az egész.
A Century (a Hunchback készítője) szerint az arcade változatot másolta Phil Issi, valójában nem hiszem, inkább erős ihletet kapott csak tőle. A FanZiXot visszaolvasva, és paraszt módon magamat idézve:
1983 nyarára már volt is 5 szoftvere a kiadó-nak, 3 VIC-20, 1 Dragon és egy Spectrum játék. Utóbbinak Hunchy volt a címe, a főszereplőre, Hunchbackra, magyarul Quasimodora utalva. A Mr. Micro balszerencséjére pont akkoriban kezdtek bedühödni az arcade gyártók, hogy boldog bol-dogtalan másolja a játékaikat, ami szomorú do-log, nemde, Mr. Gregory? Ráadásul a Hunchback épp egy friss sikere volt a szintén manchesteri székhelyű Century Electronicsnek. A Hunchy egyértelmű másolása volt a játékuknak, ehhez kétség sem férhetett. Végül hosszú egyeztetés után pereskedés nem lett, a Mr. Micro beleegyezett, hogy visszavonja a Hunchyt, hogy eltünteti további hirdetéseiből, és a játék minden nyomát eltünteti a borítóktól a szalagokig. Jim Gregory így reagált a történésekre: „a Hunchy tartalmazott egy púpost és egy leányt, de más volt a vezérlése, és más a pontozási rendszere. Vannak extra funkciói, mint a szívek elkapása és a repülő szőnyegre ugrás. Az ügyvédeink azt mondták, hogy 99 százalékos eséllyel megakadályozták volna azt a rendelkezést, amit a Century foganatosíttatott volna ellenünk, de ez ezer fontunkba került volna. Mi egy kis cég vagyunk, és sem időnk, sem pénzünk nincs, hogy harcoljunk ebben az ügyben. Sajnáljuk, hogy csalódást okoztunk a kereskedőknek és a vásárlóknak, akik várták a játékot, de hamarosan felajánlunk helyette egy másik játékot, ami legalább olyan élvezetes lesz, mint a Hunchy."
Bali írta:
2019.07.24. 19:42
Sikerült kicsit gyorsítania a mozgáson, így már majdnem szórakoztatóbb lett. Az irányító gomboknál az 1-balra, 3-jobbra, 8-segítség aktiválása, 0-ugrás sem tetszett neki, ami helyett a balra és jobbra irányt kicserélte a 6-os és 7-es gombokra, így legalább Sinclair joystickkel már játszható lett, de végülis Cursor joystickkel is mehet, bár 90 fokkal el kell forgatni a kart. A kazettaborítón szereplő leírás szépen fogalmaz: " ..., a kiosztás más jostickokkal is működhet ...".
Pgyuri, akkor egyetértesz Gregory úrral, hogy a játék legalább olyan élvezetes, mint a Hunchy? Vagy inkább fogalmazzunk úgy, hogy a Hunchy még a Punchynál is élvezhetetlenebb?
Bali írta:
2019.07.24. 19:42
A szerzői jogi problémák miatt szinte mindenhez hozzá kellett nyúlni - grafika, szövegek, hangok - de egy valami szándékoltan maradt benne:
CONGRATULATION, SIRRAH! illetve SIRRAH-ra hivatkozás szerepel a rekord pontszám képernyőn is.
SIRRAH ... visszafelé olvasva csak nem a programozó keresztneve?
Sirrahról ezt találtam, ami Phil Issi irodalmi műveltségét bizonyítja.
Bali írta:
2019.07.24. 19:42
Hogy mit láttak ebben a játékban a Sinclair Research Ltd munkatársai, hogy nevük alatt is kiadták még 1983-ban, fogalmam sincs. Addigra annyi szép, csillogó-villogó játék volt, választhattak volna ezerszer jobbat is szponzorálásra.
Ha 1983-ban kiadták volna, az még talán rendben is lehetett volna. A valóság részben szerencsésebb, ugyanis később történt és nem a Sinclair volt a bűnös. 1986 szeptemberében adta ki az Amstrad (a megvásárolt Sinclair neve alatt) a Soft888 csomag részeként. Hogy miért 6 elég gyenge játék lett a csomag része (szerencsére nem 888 db gyenge játék), arra nem sok magyarázatot tudok, de a FanZiXból idézve:
Valószínűleg, mert a hat játékot előállító három céggel a CPC464 megjelenése óta kiváló volt a kapcsolatuk, és ezek a játékok a piacon szinte ismeretlenek voltak, annak ellenére, hogy részben már ki lettek adva korábban is.
Bali írta:
2019.07.24. 19:42
Ez a játék sok kérdést hagy nyitva, amelyre válaszokat a kódban nem lehet találni. Talán Jim Gregory (Mr. Mikro Ltd alapító) adhatna választ, de ez m/zx barátunkra vár.
No, no, kedves Pgyuri! Azt már nem vállalom, elég volt egyszer nekigyűrkőzni... Sok minden nem derült ugyan ki sem a játékról, sem Mr. Microékról, de lehet, hogy a lappangó dolgokat jobb is az árnyékban felejteni, nem árt egy kis misztikum ezeknek a játékoknak, készítőknek.

Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég