Code Masters - The CD Games Pack

Beszélgessünk érdekesebb Spectrum programokról...
Avatar
mezei
Hozzászólások: 563
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:52

Code Masters - The CD Games Pack

Hozzászólás Szerző: mezei » 2014.01.16. 08:27

Sziasztok!

Van ugye egy CD lejátszó, aminek van fejhallgató kimenete, meg a Spectrum jack bemenete. Valamiért az előbb felvázolt programbetöltési mód nem működik. A Code Masters csomagjában viszont van az a kis kütyü, ami a CD fejhellgató kimenetét és a Spectrum joy portját köti össze, így már működik a dolog. De miért működik? És az első mód miért nem? Nem lehet megoldani, hogy CD-ről vagy MP3 lejátszóról töltsem be a programokat ilyen kütyü nélkül? Valaki el tudná magyarázni, hogy a CM módszere miért megy, a közvetlen CD-Speccy kapcsolat miért nem?

Üdv
M/ZX

Avatar
Zozosoft
Hozzászólások: 795
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:03
Kapcsolat:

Re: Code Masters - The CD Games Pack

Hozzászólás Szerző: Zozosoft » 2014.01.16. 10:17

Az a baj, hogy - gondolom költségcsökkentési okokból - már jó ideje nincs a hangkeltő eszközökben erősített kimenet (ahogy a régebbi hangkártyákon írták: Speaker kimenet, csak Line Out van), ez pedig a régi gépeknek túl halk. Minden létező helyen fel kell húzni a hangerőt, akkor lehet esély.

Viszont az emlegetett joy portos dolgot nem értem, már csak azért sem, mert a Spectrumon alapból nincs joy port. Adtak hozzá valami interface-t is? Vagy ez +2/+3 gépekhez való csomag volt?

Avatar
Pgyuri
Alapító tag
Hozzászólások: 541
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Re: Code Masters - The CD Games Pack

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2014.01.16. 11:36

Üdv,

Ez úgy működik, hogy normál magnóról vagy disk-ről betöltesz egy teljesen hagyományos betöltésű programot, ami utána képes kezelni a joystick porton keresztül történő, extra turbo sebességű betöltést a játékokat tartalmazó CD lemezről, tehát teljesen egyedi megoldású dolog. Azért csinálták a speciális kábelt és a betöltőt, hogy ne kelljen 5 perceket várni. Ha minden igaz, a jelfolyam mindkét sávot, sztereóban kihasználja, hogy még gyorsabb legyen. 1989-ben szép teljesítmény volt. Ami nekem érdekes, az a programok közti váltás lehetősége, vagyis nem kell reset-elni a Spectrumot, ha az ember egy másik játékot szeretne betölteni a CD-ről, hanem elég a Q U I T gombokat lenyomni és visszaugrik az előtét programba. Ehhez azért biztos dolgozniuk kellett vele.

Minden info: http://www.worldofspectrum.org/infoseek ... id=0011567

Zozo-nak teljesen igaza van, kicsi a jelszint, ami a mai bigyókból (sőt a régebbi CD lejátszókból) jön ki. Kapitány barátunknak van egy MP3 lejátszója, ami megfelelő jelszintet képes produkálni, de sok eszköz erre önmagában képtelen, sőt még a Spectrumok között is van eltérés, mert pl. a régi klubnapokon is volt két sima 48K-s gumibillentyűs gép, amiből az egyik képes volt laptop teljes hangerőnél épp betölteni, míg a másik kukán hallgatott, de nem töltött.

Pgyuri

Avatar
csege
Alapító tag
Hozzászólások: 219
Csatlakozott: 2012.01.06. 15:15
Tartózkodási hely: Föld.Naprendszer.Tejút

Re: Code Masters - The CD Games Pack

Hozzászólás Szerző: csege » 2014.01.16. 11:57

Az lehet a gond, hogy a mai mp3lejátszók(agybadugós)füles kimenete nem elég erős a Speccy bemenet meghajtásához.
Meg ahogy öregszik a gépünk, úgy süketül is meg.
Nosza, adjunk néki nagyothalló készüléket!
Kellene egy olyan kütyü, ami a gyenge, és 32ohmos fülesre optimalizált jelből csinál egy izmos, a speccyhez illesztett azthiszem 1Vpp jelet.
De ha már építeni kell(ene) egy pici erősítőt/szintillesztőt, a
kkor megint ott vagyunk, ahol a part szakad: megint egy újabb kütyü lóg a kis gépből, megint valaminek táp kell, estébé.

Ezért ezek a Codemasteres fijúk azt találták ki, hogy
vegyünk egy joy interfészt, van benne 5 bit bemenet, 5V táp, csináljunk egy (talán két csatornás) komparátort, és kössük a digitális végét a joy bemenetre.
És mivel mi programozók lennénk, átírjuk a betöltő rutint, hogy ne az ear portot figyelje, hanem a joy egyik lábát (lábait)

És máris két legyet ütöttünk egy csapásra:
Gyorsabban, és biztosabban tudjuk betölteni a programokat
ÉS:
Megcsináltuk az egyik legjobb hw másolásvédelmet, mivel e kábel nélkül nem használható a cd sem
A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára csege 2014.01.16. 12:20-kor.

Avatar
Bali
Alapító tag
Hozzászólások: 2334
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34
Tartózkodási hely: Budapest III.
Kapcsolat:

Re: Code Masters - The CD Games Pack

Hozzászólás Szerző: Bali » 2014.01.16. 12:36

Nekem van egy ilyen pack-om, amit még HA5AWS Gábortól zsákmányoltam. Ahhoz van egy speckó kábel, amit egy kempston portba kell dugni. Az valamilyen passzív kábel, de ki van öntve, így nem tudni pontosan mi van benne, de esetleg kitalálható.
Azért örülök, hogy előjött a téma hátha lesz megfejtése is. A CD imaget esetleg fel tudom rakni valahova, ha érdekel valakit.
-= Bali =-
(c) 1983-2017 Evil-Soft

Avatar
Bali
Alapító tag
Hozzászólások: 2334
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34
Tartózkodási hely: Budapest III.
Kapcsolat:

Re: Code Masters - The CD Games Pack

Hozzászólás Szerző: Bali » 2014.01.16. 13:37

A Codemasters CD-n turbózva vannak a programok. Ráadásul a töltési sebesség növelése érdekében a jobb és bal csatorna külön csatlakozik a géphez. Tehát ha errő a CD-ről akarsz tölteni, akkor kell a kábel is.
-= Bali =-
(c) 1983-2017 Evil-Soft

Avatar
Bali
Alapító tag
Hozzászólások: 2334
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34
Tartózkodási hely: Budapest III.
Kapcsolat:

Re: Code Masters - The CD Games Pack

Hozzászólás Szerző: Bali » 2014.01.16. 13:43

Egy kis adalék:

[Connections for the lead]
Joystick connector 3.5mm stereo plug
1 (Up) Left audio
2 (Down) Right audio
8 (Common 1) GND

The signals:
Joystick connector Lead function Keyboard Map
1 (Up) Clock Line 9 bit 0
2 (Down) Data Line 9 bit 1

Why use the joystick connector?

1.We require two simultaneous inputs for clock and data,
2.The joystick connector is always available on all models of the CPC,
3.A lead which uses the joystick connector will be much simpler compared to a lead which uses the Expansion connector, because we do not require the I/O port decoding hardware and edge connector.
4.If we used I/O port decoding then there is a possibility that the selected I/O port addressess could conflict with existing hardware which is connected to the computer, this would cause compatiblility problems. The joystick port doesn't need I/O port decoding and therefore this problem is eliminated.
5.The joystick port is easy to access and can handle the required data throughput.

Why use Up for clock and Down for Data?

The time required to test the clock signal and receive the data is quicker with this choice. Up corresponds to Bit 0 of keyboard line 9, and Down corresponds to bit 1 of keyboard line 9. The state of the clock can be easily be tested by using the "RRA" instruction which transfers bit 0 of the data into the Z80's carry flag. If the clock has changed state, then the state of the data can be acquired by one additional "RRA" instruction.
Other bits could be used but to access the data in these bits would require more instructions or instructions which take longer to execute. It is not possible to use bit 7 and bit 6 of keyboard line 9, which would be equally as quick to access as bit 0 and bit 1 if the "RLA" instruction was used, because bit 7 corresponds to the DEL key and bit 6 is unused. To access the bits used by the joystick would require longer and as a result the maximum data throughput would be less than using bit 0 and bit 1.
-= Bali =-
(c) 1983-2017 Evil-Soft

Avatar
Pgyuri
Alapító tag
Hozzászólások: 541
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Re: Code Masters - The CD Games Pack

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2014.01.16. 13:46

Üdv,

Bali, a kempston interface-re hivatkozást miből vetted ? A leírása nem említi, hogy milyen illesztő kell.

A joystick csatlakozóban a +5V valóban ott van, de bizony nekem olyan kempston-om van, amin ezt nem tették oda. A G-Tech fejlesztésénél derült fény ezekre, így Csaba csinált olyan kábelt, ami "lop" tápot magának. Megjegyzendő, hogy az AutoFire sem működik az 5V hiányában, így ha valaki QuickShot joystick-jánál nem tudott állandóan tüzelni, akkor ez volt az oka. Értelemszerűen így nincs garancia arra, hogy megy a CodeMaster minden interface-vel :)

Pgyuri

Avatar
Zozosoft
Hozzászólások: 795
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:03
Kapcsolat:

Re: Code Masters - The CD Games Pack

Hozzászólás Szerző: Zozosoft » 2014.01.16. 14:14

Pgyuri írta: Bali, a kempston interface-re hivatkozást miből vetted ? A leírása nem említi, hogy milyen illesztő kell.
Pl. innen: ftp://ftp.worldofspectrum.org/pub/sincl ... e_Back.jpg

Avatar
Zozosoft
Hozzászólások: 795
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:03
Kapcsolat:

Re: Code Masters - The CD Games Pack

Hozzászólás Szerző: Zozosoft » 2014.01.16. 14:17

Bali írta:Egy kis adalék:

[Connections for the lead]
Joystick connector 3.5mm stereo plug
1 (Up) Left audio
2 (Down) Right audio
8 (Common 1) GND
Már csak az a kérdés, hogy közvetlenül rákötötték, vagy van benne valami egyszerű 1 bites ADC (2db)?

Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég