Xcel 1985-ből

Beszélgessünk érdekesebb Spectrum programokról...
Avatar
Pgyuri
Alapító tag
Hozzászólások: 590
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Xcel 1985-ből

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2020.07.29. 15:58

Üdv,

Azok számára, akik nem követik a WoS fórumát, ez a történet rejtve maradt volna.

Az egész úgy kezdődött, hogy egy unatkozó játékos megpróbálta végigjátszani, de folyton elakadt benne.

A játék "egyszerű". Van 100 rendszer és mindegyiken 3 világ. Ezen világok közül 30-ban idegen bázis is található, amit meg kell semmisíteni. Természetesen semmi útmutató, hogy melyek ezek, egyetlen segítség, hogy "mindig ugyanott vannak", azaz ha az egyik végén nincs, akkor pech, lehet keresni a következőn.

Első lépésként megkerestem neki, hogy melyek a kiemelt világok, azaz hol rejtőznek. Minek olyan pályákon kínlódni, amelyek szükségtelenek. Túlságosan nem volt eldugva, hamar meglett.

Itt felmerült egy kérdés, miszerint időnként GAME OVER jön úgy, hogy nem az űrhajók száma fogy el. Valóban, a képernyőn egy számlálónak látszó valami lépked másodpercenként. A program érdekessége, hogy a képernyőn az idegenek nyelvén jelennek meg az üzenetek és feliratok, emiatt a számláló nehezen volt értelmezhető.
kep1.jpg
Ott középen az a "piszok"...
Nosza, egy kis munka, sikerült "dekódolni" az idegenek nyelvét, a számláló már emberi számjegyekkel ketyegett. Sajnos kiderült, hogy a megjelenő szövegek és feliratok "hablatyok", azaz véletlenszerű jelek sorozatai, nem rejtenek értelmes üzenetet. Kis hatásvadász megoldás, de jópofa.
kep2.jpg
Már olvashatóan ...
Meglett, hogy 9999 másodperc áll rendelkezésre a küldetésre. Ez 166 perc. Gyors számolás, 30 küldetés, azaz küldetésenként 5 és fél perc. Ajaj, ez elég kevés, mert a pályákon rendesen el lehet tökörészni. A legkönnyebb első világ is 2 és fél percbe került, közben pedig még világot is kell váltani, hyperugrás, ami mind zabálja az időt.

Vagyis a kedves programozó szinte lehetetlenné tette a játékot. Tudnod kell, melyik az a 30 helyszín, életvesztés nélkül végig kell mindegyiken menni, nem szabad időt sem pazarolni rajtuk, gyorsan végezni kell a lövöldözős részekkel és minderre 4 űrhajó áll rendelkezésre. Hmmmm. De milyen aranyos volt, mert az állást ki lehetett menteni kazettára, így egy-egy jó menet után nem kellett megismételni másnap. Azaz így lett volna, de a mentések számát is korlátozta, hogy még véletlenül se legyen esély bármire is, vagyis sok mentés után egyszerűen megtagadta a műveletet.

Nem maradt más, mint a játékot meggyilkolni. Örökélet POKE volt, de kellett egy POKE az idő megállítására, egy POKE a sérthetetlenségre és innentől dögunalom, kihívásmentes a játék.

Ennyi a történet. Nem láttam a végét, mert nincs türelmem végigmenni rajta. Akit ezek után érdekel, tegye meg és írja meg, mi a vége. Vagy várjuk meg, míg játékosunk elkészíti az RZX-et és hátradőlve nézhetjük meg az eredményét.

Önmagában az alapötlet és a kivitelezés is jó. A kezelés, az alkalmazott megoldások kifogástalanok, az összekötések is illenek a játékhoz. Kár, hogy korlátozásra került az űrhajók száma, az idő, mert bizony így senki a világon nem játszotta végig, nem tudta, hogy mi a vége. Gyerekként viszont teljesen varázslatosnak tűnt volna (szerencsére nem volt meg).

Végül a szükséges pókok...

$CD03, $00 végtelen idő

$CCC6, $80
$CCC7, $3D
$CDC4, $80
$CDC5, $3D idő olvasható

$EA72, $18 sérthetetlenség

A "System / World" bázisok helye:

9/2
17/2 18/3
21/2 22/3 24/3 25/1 28/2
32/1 37/3 39/1
42/3 45/3 49/2
50/1 51/1 55/3 58/3
63/3 67/2 68/3
73/3 75/1 78/2
83/2 84/1 88/2 89/3
94/3 98/2

Pgyuri

Avatar
mezei
Hozzászólások: 600
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:52

Re: Xcel 1985-ből

Hozzászólás Szerző: mezei » 2020.07.29. 17:45

Szia Pgyuri!

Csak ötletelés szintjén, elvileg vajon elég lenne kétszer annyi idő és korlátlan mentési lehetőség a végigjátszáshoz? Ha nem, akkor mindegy, ha igen, akkor meg lehetne nyújtani a 9999 másodpercet kétszer annyira? Tudom, nem fér el még egy karakter, de telhet az idő fele olyan gyorsan? És vajon lehetséges-e az ellenséges bázisokat véletlenszerű helyekre rakni minden játék elején?
Amúgy meg természetesen hatalmas gratulációm, ismét találtál egy "mission impossible" játékot, és még a végén sikerül belőle valami játszhatót is kihoznod.

Üdv
m/zx

Avatar
Pgyuri
Alapító tag
Hozzászólások: 590
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Re: Xcel 1985-ből

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2020.07.29. 19:31

Üdv,

Nem-nem,nem én találtam, equ volt a felvető, én csak rávetettem magam a témára.

Az időt nagyon könnyű 2-3-4-5-szörösére lassítani, egyetlen POKE és kész:

$CEE7, $32 másodperces lépések (ez a gyári)

$64 dupla idő, $80 4-szer lassabb, stb.

A bázisok véletlenszerűségének nincs értelme, mert akkor végképp végigjátszhatatlan a játék. Ki a fenének van kedve 300 pályán végigmenni, nem is beszélve arról, hogy közben az isten ideje sem lenne elég rá.

Jó játék lehetett volna, de látszik, hogy pár apró tervezői gonoszság és azonnal a süllyesztőbe került. Még a korabeli sajtó se foglalkozott vele túl sokat.

Pgyuri

Avatar
mezei
Hozzászólások: 600
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:52

Re: Xcel 1985-ből

Hozzászólás Szerző: mezei » 2020.07.30. 08:28

Pgyuri írta:
2020.07.29. 19:31
A bázisok véletlenszerűségének nincs értelme, mert akkor végképp végigjátszhatatlan a játék. Ki a fenének van kedve 300 pályán végigmenni, nem is beszélve arról, hogy közben az isten ideje sem lenne elég rá.
Pgyuri
Ha lenne korlátlan mentési lehetőség, akkor már elég lehetne rá az isten ideje. Máskülönben mi értelme a többi, 270db pályának?
Pgyuri írta:
2020.07.29. 19:31
Jó játék lehetett volna, de látszik, hogy pár apró tervezői gonoszság és azonnal a süllyesztőbe került. Még a korabeli sajtó se foglalkozott vele túl sokat.
Nem kapott olyan rossz értékeléseket, de tényleg lenne mit finomítani rajta.

Kapitany
Hozzászólások: 167
Csatlakozott: 2013.01.05. 10:03
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Xcel 1985-ből

Hozzászólás Szerző: Kapitany » 2020.07.30. 10:43

Igazából kicsit skálázni kellene csak a játék nehézségét.

Nem lehetne egy olyan betöltőt csinálni neki, amiben az elején választhatsz EASY, MEDIUM és HARD nehézség között, és ennek megfelelően a betöltés után a 3 nehézséghez definiált POKE-okkal behangolja a játék nehézségét a loader?

Szerintem aminek értelme lenne: az űrhajók számával, a rendelkezésre álló idővel játszani, valamint a mentések számával, de lehet ez utóbbit érdemes lenne végtelenre tenni. Így már egy jól játszható játék is lehetne belőle, nem?

Kapitány

Avatar
Pgyuri
Alapító tag
Hozzászólások: 590
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Re: Xcel 1985-ből

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2020.07.30. 15:25

Üdv,

Nem, pocsék játék. Tegnap végigmentem rajta, mert hát túlságosan érdekel, hogy mi a vége egy ilyennek. Hö-hö....

Kézkímélőnek:

$E44E, $AF folyamatos tűz

Ez is fura, hogy fel van készítve a program ilyen mennyiségű lövedékre, mégis bekorlátozták max. 4-re. Igazán nem halt volna bele emberünk, ha néha ez is elérhető lett volna.

Lényeg, hogy sérthetetlenséggel is 5500-nál több idő telt el, ami jól mutatja, hogy képtelenség végigjátszani még örökélettel is.

Ez egy remekül eltolt játék, pedig hangulatával, megoldásaival szórakoztató is lehetett volna.

Pgyuri

Avatar
Bali
Alapító tag
Hozzászólások: 2434
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34
Tartózkodási hely: Budapest III.
Kapcsolat:

Re: Xcel 1985-ből

Hozzászólás Szerző: Bali » 2020.07.30. 17:10

Végül is mi a konklúzió, lehet úgy "paraméterezni" utólag, hogy játszható legyen?
-= Bali =-
(c) 1983-2017 Evil-Soft

Avatar
Pgyuri
Alapító tag
Hozzászólások: 590
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Re: Xcel 1985-ből

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2020.07.30. 19:28

Igen, de nem érdemes :) Játszani se vele.

Pgyuri

Kapitany
Hozzászólások: 167
Csatlakozott: 2013.01.05. 10:03
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Xcel 1985-ből

Hozzászólás Szerző: Kapitany » 2020.07.31. 10:57

Gyuri!

Azért megadnád az életek és a mentések számának változtatásához használható POKE-ot? :)

Köszi!
K

Avatar
Pgyuri
Alapító tag
Hozzászólások: 590
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34

Re: Xcel 1985-ből

Hozzászólás Szerző: Pgyuri » 2020.07.31. 11:20

Üdv,

Pgyuri, ha szabad kérnem :)

$9B94, nn életek száma, alaphelyzetben: 04

$B29B, nn mentések száma+1, alaphelyzetben: 06

Ugye milyen gonosz is volt ? 5 mentés, vagyis sok próbálkozás nincs. Nem nagyon érthető, de hát minek is ezen gondolkozni...

Pgyuri

Válasz küldése

Vissza: “ZX Spectrum programok”

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég