Interlaced ZX Spectrum grafika LCD TV-n (vertical hi-res 256x384)

Kicsit ássunk a Sinclair gépek grafikai lehetőségeinek a mélyére...
Avatar
Bali
Alapító tag
Hozzászólások: 2309
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34
Tartózkodási hely: Budapest III.
Kapcsolat:

Interlaced ZX Spectrum grafika LCD TV-n (vertical hi-res 256x384)

Hozzászólás Szerző: Bali » 2019.08.22. 16:05

Az FB-n egy ideje figyelem George Velesoft oldalát, ahol ezt a témát tolja.

Az feszegeti, hogy egy LCD TV (ideális esetben FHD felbontású) a ZX grafikát interlaced módban, kétszer nagyobb függőleges felbontással tudja megjeleníteni. Nyilván 128-assal tesz mindezt. Valami konverterről is esett szó, de nem az elejétől vagyok benne, így számomra még nem derült ki. Mindenesetre szép képek jönnek ki a végén.

Mit gondoltok erről? Ha valakinek részletesen is volna kedve magyarázni, értelmezni, akkor hajrá.

FB csoport linkje
-= Bali =-
(c) 1983-2017 Evil-Soft

Avatar
Bali
Alapító tag
Hozzászólások: 2309
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34
Tartózkodási hely: Budapest III.
Kapcsolat:

Re: Interlaced ZX Spectrum grafika LCD TV-n (vertical hi-res 256x384)

Hozzászólás Szerző: Bali » 2019.08.22. 16:07

Néhány jópofa screen.

eye.jpg
lada.jpg
skoda.jpg
-= Bali =-
(c) 1983-2017 Evil-Soft

Avatar
Bali
Alapító tag
Hozzászólások: 2309
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34
Tartózkodási hely: Budapest III.
Kapcsolat:

Re: Interlaced ZX Spectrum grafika LCD TV-n (vertical hi-res 256x384)

Hozzászólás Szerző: Bali » 2019.08.22. 16:14

Amúgy van olyan emulátor, ami ezt normálisan meg tudja jeleníteni?

Mellékelek egy tapot példának.
face_interlace.zip
(123.88 KiB) Letöltve 13 alkalommal.
face.jpg
-= Bali =-
(c) 1983-2017 Evil-Soft


Avatar
Bali
Alapító tag
Hozzászólások: 2309
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34
Tartózkodási hely: Budapest III.
Kapcsolat:

Re: Interlaced ZX Spectrum grafika LCD TV-n (vertical hi-res 256x384)

Hozzászólás Szerző: Bali » 2019.09.02. 18:35

Felkerült ma pár új kép, TAP mellékelve.
nap.jpg
LCDgfx46.zip
(2.71 MiB) Letöltve 7 alkalommal.
-= Bali =-
(c) 1983-2017 Evil-Soft

Avatar
Bali
Alapító tag
Hozzászólások: 2309
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34
Tartózkodási hely: Budapest III.
Kapcsolat:

Re: Interlaced ZX Spectrum grafika LCD TV-n (vertical hi-res 256x384)

Hozzászólás Szerző: Bali » 2019.09.02. 23:21

Ma felkerült egy mega tap is 222 képpel.
Spectaculatorral nézve nagyon vibrál, esetleg más emu nem kezeli ezt jobban?
LCDgfx36-47.zip
(1.13 MiB) Letöltve 10 alkalommal.
-= Bali =-
(c) 1983-2017 Evil-Soft

Avatar
njozsef
Alapító tag
Hozzászólások: 61
Csatlakozott: 2012.01.06. 18:49

Re: Interlaced ZX Spectrum grafika LCD TV-n (vertical hi-res 256x384)

Hozzászólás Szerző: njozsef » 2019.09.03. 21:41

Konverterről nincs infó?

Avatar
Bali
Alapító tag
Hozzászólások: 2309
Csatlakozott: 2012.01.06. 13:34
Tartózkodási hely: Budapest III.
Kapcsolat:

Re: Interlaced ZX Spectrum grafika LCD TV-n (vertical hi-res 256x384)

Hozzászólás Szerző: Bali » 2019.09.04. 11:32

njozsef írta:
2019.09.03. 21:41
Konverterről nincs infó?
Valószínüleg nem publikus, de ugye az FB olyan mint a klópapír, talán korábban esett róla szó, én nem leltem.

Van egy YouTube csatornája is emberünknek.
-= Bali =-
(c) 1983-2017 Evil-Soft

Avatar
G.o.D.
Hozzászólások: 77
Csatlakozott: 2012.01.06. 14:37
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Interlaced ZX Spectrum grafika LCD TV-n (vertical hi-res 256x384)

Hozzászólás Szerző: G.o.D. » 2019.09.11. 19:39

Bali írta:
2019.09.02. 23:21
Spectaculatorral nézve nagyon vibrál, esetleg más emu nem kezeli ezt jobban?
2 képet váltogat raster lefutásonként. Wikin írnak róla, és több helyen is ugyanez a leírás szerepel. Valójában a Gigascreennek nevezett móddal egyezik. A demó képeken használja a több színt is, nem csak az elvben dupla függőleges felbontást.
ZX-Spinben meg lehet oldani a villódzásmentességet. Pentagon módba kell kapcsolni, és a beállításokban bekapcsolni a Reduce Gigascreen Flicer-t.
zxgfx_intl_set1.png
zxgfx_intl_set2.png
CRT kijelzőn a pixelsorok helye nem változik, így ha mindkét képen 0 a pixel, akkor paper, ha mindkettőn 1, akkor az ink, ha pedig 1/0 vagy 0/1, akkor az ink/paper, paper/ink keveredik az eredményben a két képből. Ha fekete-fehér képet veszünk, akkor lehet fehér, fekete és szürke a pixel színe. De nem lesz belőle 2 egymás alatti pixel. Viszont itt azt írják, hogy LCD kijelzőn duplázható a felbontás. És itt is.

A megjelenítő rutin egyszerű:

Kód: Egész kijelölése

; BORDER 0
	ld a,$00		; bb81 3e 00 $07ts
	out ($fe),a		; bb83 d3 fe $0bts
; Screen 0 belapozása
	ld bc,$7ffd		; bb85 01 fd 7f $0ats
	ld a,$17		; bb88 3e 17 $07ts
	out (c),a		; bb8a ed 79 $0cts
; 2. kép átmásolása a képernyőmemóriába
	ld hl,$db00		; bb8c 21 00 db $0ats
	ld de,$4000		; bb8f 11 00 40 $0ats
	ld bc,$1b00		; bb92 01 00 1b $0ats
	ldir			; bb95 ed b0 $10/$15ts
L_BB97:
	ei			; bb97 fb $04ts
; 1. kép belapozása
	halt			; bb98 76 $08ts
	ld bc,$7ffd		; bb99 01 fd 7f $0ats
	ld a,$1f		; bb9c 3e 1f $07ts
	out (c),a		; bb9e ed 79 $0cts
; 2. kép belapozása
	halt			; bba0 76 $08ts
	ld bc,$7ffd		; bba1 01 fd 7f $0ats
	ld a,$17		; bba4 3e 17 $07ts
	out (c),a		; bba6 ed 79 $0cts
; BORDER 7 (ne kérdezd mire kellett a BORDER 0 korábban!  :-)  )
	ld a,$07		; bba8 3e 07 $07ts
	out ($fe),a		; bbaa d3 fe $0bts
; Billentyűlenyomás figyelése
	in a,($fe)		; bbac db fe $0bts
	cpl			; bbae 2f $04ts
	and $1f			; bbaf e6 1f $07ts
	jr z,L_BB97		; bbb1 28 e4 $0c/$07ts
; Kilépés, ha megnyomtak egy billentyűt
; (NB: a SPACE-t ne használd, mert a ROM rutinnal tölti be a következő képet, és Break lesz az eredménye!)
	ei			; bbb3 fb $04ts
	ret			; bbb4 c9 $0at
Egyébként a 8*8-as attribútumok maradnak ebben az üzemmódban. Kivágtam az egyik képet, ezen látszik, hogy mi történik.
Ez az egyik kép a 2 összemontírozott közül:
scr0.png
Ez pedig a másik:
scr1.png
Ha bedobod valami rajzprogramba (én GIMP-et használtam), egymás fölé teszed őket, és a felső rétegnek az átlátszóságát 50%-ra állítod ki is jön az interlaced/gigascr kép:
scr_intl.png
Gigascreen, ULA+ összehasonlításhoz ezt az oldalt is érdemes megnézni.
Itt van Gigascreen editor hozzá. Itt pedig konverter. A szépséghibája, hogy nincs közös fájlformátumuk. Nomeg a duplázott felbontáshoz sincs közük, csak a sok színhez.
G.o.D. / AbaddoN

Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég